خانمها بخوانند / 5 سبزی جوان کننده کدامند؟

کلم پیچ

کلم ها مخصوصا کلم پیچ سرشار از ویتامین C، ویتامین A و اسید فولیک است و دارای عناصری مثل گوگرد، فسفر و کلسیم است. فولات موجود درکلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می شود. همچنین فولات در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است. از این رو افرادی کهیک بار دچار سکته شده اند خیلی خوب است مرتب کلم مصرف کنند از مهم ترین خواص اینخانواده می توان به تأثیر آنها در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. کلم پیچ به کاهشفشار خون کمک کند. محققان در بررسی های جدید خود دریافته اند که این دو نوع سبزیحاوی مقادیر زیادی از نوعی ماده شیمیایی موسوم به اسید گلوتامیک هستند.به گفتهمحققان، اسید گلوتامیک یکی از شناخته شده ترین انواع اسید آمینه است و تقریبا یکچهارم از پروتئین های گیاهی و نزدیک به یک پنجم از پروتئین های حیوانی را تشکیل میدهد
چغندر

چغندر به دلیل دار بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدانبرای درد مفاصل و نقرس مفید است. فسفر، کلسیم، گوگرد، ید، آهن و مس است و همچنینعناصر بسیار کمیابی مثل روبیدیوم و کاسیوم در آن وجود دارد. کربوهیدرات، کمیپروتئین و ویتامین هایی چون B1 و B2، نیاسین، B6، B12 و C در آن موجود است. شیره یچغندر سیستم گردش خون را بهبود می بخشد و به عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. چقندربه جذب غذا کمک کرده و آنتی اکسیدهای موجود در آن به حفظ سلامت عمومی بدن و سلامتسلول های بدن کمک می کند.
فلفل دلمه ای

تحقیقات نشان داده که ویتامین C و بتاکاروتن فراوانموجود در فلفل دلمه ای می تواند از بروز بسیاری سرطان ها جلوگیری کند، زیرا این دوماده مغذی جزو آنتی اکسیدان های قوی هستند. جالب است بدانید که هر قدر این فلفل هارنگی تر (زرد و قرمز) باشند، بتاکاروتن بیشتری دارند. تحقیقات نشان داده است کهکپساسین به عنوان فعال ترین عنصر موجود در فلفل، سببکاهش میزان کلسترول خون و کاهششدت سیگنال های درد در بدن می شود. این ماده همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی (که سلولهای شما را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند) و ضدباکتریایی نیزدارد.اسید فولیک (فولات) که یکی از ویتامین های گروه B است، باعث کاهش ماده ای بهنام هموسیستئین در خون می شود. هموسیستئین در صورت افزایش بیش از حد می تواند باعثتخریب رگ های خونی و افزایش احتمال سکته قلبی شود. فیبر موجود در این سبزی می تواندکلسترول خون را که عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته است، کاهشدهد
ذرت

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است، و غذای خوبیبرای پیشگیری از سرطان است. کلسترول خون را پائین می آورد. و برای درمان اگزما وبیماری های پوستی مفید است. تحقیقات علمی در مورد خواص درمانی ذرت نشان می دهد ایندانه گیاهی دارای مواد شیمیایی معروف به مهارکننده های پرونتاز است و رژیم غذاییذرت شیرین نظیر سایر دانه ها مانند برنج و حبوبات در کاهش نرخ مرگ و میر در اثرسرطان کولون، سرطان پستان و سرطان پروستات بسیار موثر است. افرادی که بیشتر از ذرتاستفاده می کنند تا گندم و برنج، و ذرت قوت غالب آنها است، نرخ مبتلا شدن به کرمخوردگی دندان خیلی کمتر است.

یونجه

اگر چه گنجاندن یونجه در رژیم غذایی برای عده ای بی معنی و سخت است اما خوب استبدانیم که یونجه سرشار از ویتامین های A,C,E,K و همچنین دارای آمیلاز که انزیممخصوص هضم مواد نشاسته ای است می باشد. آنزیم های بسیاری در یونجه یافت می شودبعنوان مثال می توان از امولسین، اینورتاز، و پکتیاز نام برد.یونجه دارای حدود 20% پروتئین می باشد پروتئین های موجود در یونجه عبارتند از : لیزین، آرژنین، هیستیدین،آدنین، فنیل آلانین، آسپاراژین و سیستین. یونجه دارای اسید فسفریک نیز هست یونجههمچنین دارای منیزیوم، آهن و مقدر جزئی ارسنیک و سیلیس است.

منبع : Dostan.ir

/ 1 نظر / 13 بازدید
فراموج

با سلام. خوشحال ميشم كه به وبلاگ من سر بزنيد و نظرتون رو در مورد چند مطلب آخر وبلاگم بگيد. و در بحث هاي وبلاگ من شركت كنيد. ______________________________ اگر تمايل به تبادل لينك نيز داريد، وبلاگ من را با نام: فراموج و آدرس: www.faramowj.persianblog.ir در لينكدوني سايت خود ثبت كنيد. با تشكر پيشاپيش از شما[لبخند]