با ولایت زنده ایم


ملتی که بصیرت نداشته باشد فریب می خورد. امام خامنه ای (روحی فداه)

انقلاب اسلامی ایران در روایات

آیا انقلاب اسلامی در روایات و احادیث مربوط به آخرالزمان وجود دارد؟

در روایات مربوط به حضرت مهدى ، علیه‌السلام ، و زمینه سازى حکومت آن بزرگوار ، ایرانیان داراى سهم بسزایى بوده و کسانى هستند که به مقام ایجاد زمینه مناسب براى ظهور آن حضرت و شرکت در نهضت وى نائل مى‌شوند . . . مى‌توان ، نقش ایرانیان زمینه ساز را با توجه به پیشامدها و حوادثى که ذکر آنها در اخبار آمده است نیز ، به چهار مرحله تقسیم نمود : مرحله اول : از آغاز نهضت توسط مردى از قم تا ورودشان در جنگ . مرحله دوم : داخل شدن در جنگى طولانى ، تا اینکه خواسته‌هاى خویش را بر دشمن تحمیل کنند . مرحله سوم : رد کردن خواسته‌هاى نخستین خود که اعلام کرده بودند و به پا داشتن قیام همه جانبه آنان . مرحله چهارم : سپردن پرچم اسلام به دست تواناى حضرت مهدى ، علیه‌السلام ، و شرکت جستن آنها در نهضت مقدس آن حضرت . در روایتى از وجود مقدس امام صادق ( ع ) نقل شده است : به زودى ، کوفه ، از مؤمنان خالى مى‌گردد و دانش مانند مارى که در سوراخش پنهان مى‌شود ، از آن شهر رخت برمى‌بندد سپس علم ظاهر مى‌شود در شهرى به نام قم آن شهر معدن علم و فضل مى‌گردد ( و از آنجا به سایر شهرها پخش مى‌شود ) به گونه‌اى که باقى نمى‌ماند در زمین جاهلى نسبت به دین ، حتى زنان در خانه‌ها . این قضیه نزدیک ظهور قائم ( ع ) واقع مى‌شود . . . علم ، از قم به سایر شهرها در شرق و غرب پخش مى‌شود و حجت بر جهانیان تمام مى‌شود به گونه‌اى که در تمام زمین ، فردى پیدا نمى‌شود که دین و علم به او نرسیده باشد . بعد از آن قائم ، قیام مى‌کند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان ( ظالم و معاند ) مى‌شود زیرا ، خداوند انتقام ( و عذاب ) بر بندگان روا نمى‌دارد ، مگر وقتى که حجت را انکار کنند ( بحار الانوار ، ج 57 و 60 ، ص 213 ) . خیزش و جنبشى بزرگ براى دعوت مردم به طرف دین ، در ایران روى مى‌دهد . از امام کاظم ( ع ) نقل شده است : مردى از اهل قم ، مردم را به سوى حق دعوت مى‌کند . گروهى ، دور او اجتماع مى‌کنند که مانند پاره‌هاى آهن‌اند و بادهاى تند ( حوادث ) نمى‌تواند آنها را از جاى برکند . از جنگ خسته نمى‌شوند و کناره‌گیرى نمى‌کنند و بر خدا توکل مى‌کنند . سر انجام ، پیروزى براى متقین و پرهیزکاران است . ( بحار ، ج 60 ، ص 216 ، ح 37 ) . گویا این حرکت ، همان حرکتى است که از امام باقر نقل شده است : گویا مى‌بینم گروهى از مشرق زمین خروج مى‌کنند و طالب حق هستند ، اما به آنان پاسخ داده نمى‌شود . مجدداً برخواسته‌ى خود تاکید مى‌کنند ولى جواب نمى‌شنوند . پس چون چنین دیدند ، شمشیرها را به دوش مى‌کشند ، در مقابل دشمن مى‌ایستند تا حق به آنها داده مى‌شود ، اما این بار قبول نمى‌کنند بلکه قیام مى‌کنند و نمى‌دهند آن را ( پرچم قیام را ) مگر به صاحب شما ( اما زمان ( ع ) ) . ( بحار الانوار ، ج 52 ، ص 243 ، ح 116 ) . خروج سید حسنى و خراسانى را که در روایات به آنها اشاره شده ، مى‌توان در این باره دانست . بنابراین ، موقعیت اجتماعى آن روز ایران حرکت به سوى حق طلبى و دعوت به آمادگى براى ظهور است . در بستر این جامعه نیز یاران حضرت شکل مى‌گیرند . در حدیثى از امام صادق ( ع ) نقل شده است : قم را قم نامیدند ، چون اهل او ، اجتماع مى‌کنند با قائم آل محمد ( ص ) و با او قیام مى‌کنند و او را یارى مى‌کنند . ( بحار الانوار ، ج 57 و 60 ، ص 216 ، ح 38 ) . در روایاتى که به نام یاران و شهرها اشاره دارد ، شهرهاى متعددى از ایران ذکر شده است . خلاصه آن که ایران ، مرکز صدور دین و معارف اهل بیت است و زمینه‌سازى براى ظهور مى‌کند . در برخى از روایات اهل بیت ( ع ) به حضور فعال عجم در سپاه و ارتش مخصوص امام مهدى ( ع ) اشاره شده است . البته مقصود از عجم ملت‌هاى غیر عرب است ، ولى به احتمال زیاد بیشترین مصداق آن در عصر ظهور ، ایرانیان خواهند بود به ویژه که مرکز ثقل شیعه در ایران است . مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان مى‌دهد که این گروه زمینه‌سازان حکومت حضرت مهدى ( ع ) در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حکومت آن خورشید عالم‌تاب دارند و در حقیقت حضرت مهدى ( ع ) به همراه یاران از جمله ایرانیان با دشمنان به مبارزه برمى‌خیزد . در بین روایات اسلامى ، به روایاتى بر مى خوریم که شرایط و وقایع عصرالظهور را توصیف کرده اند . یکى از این وقایع ، قیام مردى از قم مى باشد که در عصر ظهور ، مردم را به حق دعوت مى کند و با حمایت آنان و با استعانت از پروردگار متعال ، نهضت عظیمى را برپا مى دارد که هیچ دشمنى یاراى نابودى آن را ندارد . ( ج کتاب عصر ظهور ، تألیف على کورانى عاملى ، ترجمه ى مهدى حقى ، ناشر : شرکت چاپ و نشر امور بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر ، چاپ چهارم ، 1385 ، صفحه ى 222 و . 223 ) در روایت پیشین امام موسى کاظم ( ع ) خبر از قیام مردى از قم مى دهند که مردم را به حق دعوت مى نماید و افرادى که پیرامون این شخص جمع مى شوند ، قلب هایشان بسیار استوار و محکم همچون پاره هاى آهن است به نحوى که در مقابل ناملایمات و سختى ها از قیام خسته نمى شوند و نمى ترسند و بنا بر فرمایش این روایت ، اعتماد این انسان هاى شریف به خداوند سبب مى شود تا قیام آنان به سرانجام نیک ختم شود و به پیروزى رسند . به گواهى تاریخ ، این مرد شریف اهل قم ، احتمالا امام خمینى ( ره ) است و هیچ کسى جز ایشان سزاوار این توصیف نمى باشد چرا که ایشان که سالها در قم به تحصیل و تدریس مى پرداختند ، بعد از ملاحظه ى خیانتهاى بزرگ محمدرضا شاه ملعون ، مردم را به حق و حقیقت دعوت کردند و آنان را به مقابله با ظلم یزید زمان فرا خواندند . سرآغاز این قیام بزرگ ، سال 1342 بود که در طى آن حضرت امام خمینى ( ره ) حملات شدیداللحنى را علیه محمدرضا شاه ایراد کردند که این امر به دستگیرى امام خمینى ( ره ) در 15 خرداد ماه سال 1342 انجامید که این مسئله خود زمینه ساز قیام خونین 15 خرداد 1342 گشت . ( کتاب عصر ظهور ، تألیف على کورانى عاملى ، ترجمه ى مهدى حقى ، ناشر : شرکت چاپ و نشر امور بین الملل وابسته به انتشارات امیر کبیر ، چاپ چهارم ، 1385 ، صفحه ى . 222 مردم مسلمان ایران که از ظلم وستم شاهان رنج ها کشیده بودند ، دعوت امام خمینى ( ره ) را به حق لبیک گفتند و اولین قیام اسلامى و مردمى را در تاریخ ایران برپا نمودند . قیام 15 خرداد سال 1342 اگرچه به خاک وخون کشیده شد و در ظاهر به نتیجه نرسید ، اما این قیام 15 سال بعد به ثمر نشست و حکومت جمهورى اسلامى ایران را براى جهانیان به ارمغان آورد حکومتى که مطابق روایات ، یکى از زمینه سازان مهم حضرت مهدى ( عج ) خواهد بود . ( ان شاء الله ) نکته ى مهمى که در روایت مذکور به چشم مى خورد ، این است که یاران این مرد شریف ، قلب هایشان محکم و استوار است و از حوادث سخت زمانه نمى هراسند و خسته نمى شوند اعتماد این یاران بر خداست و سرانجام پیروز خواهند شد . این توضیحات ، با ویژگى هاى یاران امام خمینى ( ره ) نزدیکى دارد . چراکه آنان نیز همانند پاره هاى آهن استوار بودند و حتى از کشته شدن و شهادت نمى ترسیدند به همین دلیل با شجاعت تمام 15 سال در مقابل رژیم ستمشاهى ایستادگى کردند . مطابق روایت ذکر شده ، سرانجام قیام یاران مردى از قم ، پیروزى در نهضت مى باشد شگفت اینکه یاران امام خمینى ( ره ) نیز تحت رهبرى ایشان توانستند نهضت خود را به پیروزى رسانند و حکومت جمهورى اسلامى ایران را پایه گذارى نمایند .

منبع: porseman.org

   + خلیل رنجبر - ۱۱:۱٥ ‎ب.ظ ; شنبه ۱٢ بهمن ۱۳٩٢