با ولایت زنده ایم
ملتی که بصیرت نداشته باشد فریب می خورد. امام خامنه ای (روحی فداه)
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: خلیل رنجبر - جمعه ۳٠ امرداد ۱۳٩٤

 اولیاى خدا آنى راحت نبودند و از فکر این سفر پر خوف و خطر بیرون نمى‌رفتند. ... چه شده است که ما این طور غافلیم؟ کى به ما اطمینان داده؟ جز شیطان که کارهاى ما را از امروز به فردا مى‌اندازد؛ ... همیشه آن ملعون، امور آخرت را در نظر ما سهل و آسان جلوه (می) دهد و ما را با وعده «رحمت خدا» و «شفاعت شافعین» از یاد خدا و اطاعت او غافل (می) کند. ولى افسوس که این اشتها کاذب است و از دام‌هاى مکر و حیله آن ملعون است. پس انسان باید در همین عالم، این چند صباح را مغتنم شمارد و ایمان را با هر قیمتى هست، تحصیل کند و دل را با آن آشنا کند.

شرح چهل حدیث امام خمینی /حدیث هشتم/ص 151

نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ٢٩ امرداد ۱۳٩٤

اعتماد و عدم اعتماد به آمریکا از مهمترین اختلاف‌های مصدق و آیت‌الله کاشانی بود که در نهایت منجر به جدایی مصدق از آیت‌الله کاشانی و زمینه‌ساز کودتای 28 مرداد 1332 شد؛ واقعه‌ای که پای آمریکا را به ایران باز کرد. از آن پس آمریکا با کنار زدن متحد همیشگی‌اش انگلیس و تبدیل شاه به یک مهره دست‌نشانده، ایران را به خود وابسته کرد و با قرارداد کنسرسیوم، غارت نفت را آغاز کرد. اما آنچه زمینه‌ساز دخالت آمریکا و انگلیس در ایران شد، در ابتدا اشتباهات برخی سیاستمداران ایرانی بود که با اعتماد نابجا به آمریکا، زمینه سقوط دولت خود و قدرت‌گیری استعمار آمریکا در ایران را فراهم ساختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی،اعتماد و عدم اعتماد به آمریکا از مهمترین اختلاف‌های مصدق و آیت‌الله کاشانی بود که در نهایت منجر به جدایی مصدق از آیت‌الله کاشانی و زمینه‌ساز کودتای 28 مرداد 1332 شد. کودتایی که یکی از ننگین‌ترین وقایع در تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود؛ واقعه‌ای که پای آمریکا را به ایران باز کرد.

از آن پس آمریکا با کنار زدن متحد همیشگی‌اش انگلیس و تبدیل شاه به یک مهره دست‌نشانده علاوه بر سیاست، اقتصاد ایران را نیز به خود وابسته کرد و با قرارداد کنسرسیوم، نفتی که به ظاهر ملی شده بود را غارت کرد. اما باید توجه کرد آنچه که زمینه‌ساز دخالت آمریکا و انگلیس در ایران شد، در ابتدا اشتباهات فاحش برخی سیاستمداران ایرانی بود که با میدان دادن به حریف و اعتماد نابجا به آمریکا، زمینه سقوط دولت خود و قدرت‌گیری استعمار آمریکا در ایران را فراهم ساختند.

اشتباهات مصدق، زمینه‌ساز کودتای آمریکایی- انگلیسی

به یقین عوامل متعددی در مرداد 32 دست به دست هم دادند تا فرآیند کودتا به نتیجه برسد. اما نخستین و مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این کودتا از داخل خود دولت آغاز شد. به عبارت دیگر، مصدق و جبهه ملی به دلیل اشتباهات تاثیرگذار، پیروزی کودتاچیان را تضمین کردند. در ادامه به پنج نمونه از تاثیرگذارترین اشتباهات مصدق که زمینه‌ساز کودتای 28 مرداد شد اشاره می‌شود.

1- اعتماد مصدق به آمریکا

در روز 30 مهر 1331، به دلیل کارشکنی‌های انگلیس در جریان نفت ایران، دولت مصدق به طور رسمی روابط خود را با این کشور قطع کرد. گرچه در آن دوران قطع روابط سیاسی ایران با انگلیس سیاست مناسبی محسوب می‌شد اما مصدق با متمایل شدن به آمریکا، دولت خود را به ورطه سقوط کشاند. هدف مصدق از ایجاد ارتباط با آمریکا به حاشیه بردن انگلیس بود اما در این مورد دچار یک اشتباه تاکتیکی شد و آن اعتماد به آمریکا بود. اعتمادی که منجر شد تا سیا با فریب مصدق مقدمات کودتا را فراهم کند.

2- اخراج زاهدی از مجلس

در جریان کودتا و درحالی که زاهدی در مجلس تحصن اختیار کرده بود، مصدق با اخراج او از مجلس مرتکب اشتباه فاحشی در ارزیابی شرایط شده و با دست خود نخست‌وزیر کودتا را از کنترل نیروهای مذهبی خارج کرد. آیت‌الله کاشانی با اشاره به همین موضوع در نامه‌ای که یک روز پیش از کودتا به مصدق نوشت عنوان کرد: «زاهدی را که من با زحمت در مجلس تحت نظر و قابل کنترل نگاه داشته بودم با لطایف‌الحیل خارج کردید و حالا همان طور که واضح بوده، درصدد به اصطلاح کودتا است.»

3- انحلال مجلس هفدهم توسط مصدق

یکی دیگر از اشتباهات بزرگ مصدق انحلال مجلس بود. او یک بار موفق شد تا برای شش ماه از مجلس اختیارات ویژه بگیرد اما زمانی که خواستار تمدید یکساله این اختیارات شد با مخالفت قوه مقننه و در راس آن آیت‌الله کاشانی مواجه شده و نهایتا در تاریخ 12 مرداد 1332 با یک همه‌پرسی، مجلس هفدهم را منحل کرد. این درحالی بود که بندی مبنی بر انجام همه‌پرسی از سوی دولت برای انحلال مجلس شورا، هرگز در قانون اساسی دیده نمی‌شد. این اقدام مصدق علاوه بر اینکه نقض قانون اساسی مشروطه به حساب می‌آمد با برچیده شدن نهاد قانون‌گذاری در کشور باعث شد تا آمریکا و انگلیس برای انجام عملیات کودتا در ایران آزادانه‌تر عمل کنند. بدین ترتیب کمتر از بیست روز پس از انحلال مجلس توسط مصدق، دولت وی سقوط کرد.

انحلال مجلس نه تنها با شعارهای دموکراتیک جبهه ملی سازگار نبود بلکه آینده را نیز از وجود یک مجلس نیم‌بند محروم کرد. جریان انحلال مجلس پس از کودتا نیز به سود کودتاچیان تمام شد به طوری که با برگزاری یک انتخابات فرمایشی مهره‌های مورد نیاز خود را وارد مجلس کردند و موفق شدند تا نفت به ظاهر ملی شده را به سود خود مصادره کنند.

4- جدایی از آیت‌الله کاشانی و نیروهای مذهبی

یکی دیگر از اشتباهات مصدق که زمینه‌ساز کودتای 28 مرداد شد، جدا شدن از بازوی مذهبی جنبش و دشمنی با آیت‌الله کاشانی بود. در حالی که بارها آیت‌الله کاشانی در مورد احتمال سقوط مصدق هشدار داده بود، مصدق با لحنی آمیخته به غرور اعلام کرده بود که «اینجانب مستظهر به پشتیبانی مردم ایران هستم.» اشتباه مصدق این بود که آگاه نبود آنچه که در 30 تیر مردم را به حمایت از او به خیابان‌ها کشاند فتوای روحانی بانفوذی چون آیت‌الله کاشانی بود و نه چیز دیگر. از اواسط سال 1332 حتی آمریکا و انگلیس به خوبی دریافتند که مصدق با فاصله گرفتن از آیت‌الله کاشانی پایگاه مردمی خود را از دست داده است اما خود مصدق هرگز به این امر توجه نکرد و یا نخواست که توجه کند.

اشتباه مصدق در کنار گذاشتن آیت‌الله کاشانی عامل مهمی در بی‌توجهی مردم نسبت به دولت وی بود. شکی نیست که درصد مهمی از مردم تابع پیشوایان مذهبی خود بودند و آیت‌الله کاشانی مظهر روحانیت سیاسی در آن دوران بود. لذا مصدق با جدا شدن از آیت‌الله کاشانی و با از دست دادن حمایت مذهبی و مردمی، دولت خود را به کام سقوط کشانده و موجبات بسط قدرت آمریکا در ایران را فراهم ساخت.

5- اعتماد به حزب توده

از اشتباهات اساسی دیگری که زمینه‌ساز شکل‌گیری کودتا شد و می‌بایست به آن اشاره کرد این است که جبهه ملی با به میدان کشیدن حزب توده در 30 تیر 1331 و 25 مرداد 1332، علاوه بر مشروعیت دادن به این حزب سوءظن بسیاری از روحانیون را نیز برانگیخت. از آنجا که علما و مردم، حزب توده و اندیشه‌های این حزب را در تضاد با اسلام می‌دانستند زمانی‌که پی به ارتباط مصدق و حزب توده بردند نه تنها از مصدق بریدند بلکه در کودتای 28 مرداد و پس از آن نیز به حمایت از مصدق نپرداختند. بدین ترتیب مصدق اینگونه از میدان دادن به توده‌ای‌ها متضرر شد.

تفاوت نگاه سیاسی آیت‌الله کاشانی و مصدق

آنچه که مشخص است، یکی از اصلی‌ترین عوامل در ملی اعلام شدن صنعت نفت ایران، گروه‌های مذهبی به پیشوایی آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی بودند. آیت‌الله کاشانی در 30 تیر 1331 با حمایت از مصدق مانع از سقوط دولت وی شد و در جریان ملی شدن نفت نیز همواره یکی از حامیان اصلی نهضت بود اما انحراف ملی‌گرایان از مسیر نهضت و فاصله گرفتن آنان با بازوی مذهبی جنبش موجبات تفوق آمریکا و انگلیس بر آنان شده و زمینه‌های وقوع کودتای مرداد 32 را فراهم کرد.

آنچنان که از شواهد تاریخی برمی‌آید، آیت‌الله کاشانی با آگاهی از سیاست استعمارگرانه آمریکا هرگونه اعتماد به این کشور را نفی می‌کرد. بر همین اساس در روز 27 مرداد 1332 در نامه‌ای خطاب به مصدق وی را از اعتماد به آمریکا برحذر داشته و احتمال وقوع کودتای 28 مرداد را به او گوشزد کرد. آیت‌الله کاشانی در این نامه انحلال مجلس را بزرگترین اشتباه مصدق خوانده و عنوان می‌کند: «حرف اینجانب را در خصوص اصرار در عدم اجرای رفراندوم نشنیدید و مجلسی را که ترس داشتید شما را ببرد بستید. حالا نه مجلسی هست و نه تکیه‌گاهی برای ملت گذاشته‌اید.»

بدین ترتیب می‌توان تفاوت دیدگاه مصدق و کاشانی را در نوع نگاه به آمریکا دانست. علاوه بر این، اعتماد مصدق به حزب توده نیز برای او گران تمام شد و پایگاه مردمی وی را دچار تزلزل کرد. حزب توده در آن دوران آشکارا با اهداف شوروی همسویی نشان می‌داد و به طور مکرر مقاصد و آرمان‌های کمونیستی خود را علنی می‌کرد. این حزب همانند تمامی احزاب کمونیستی جهان، منافع شوروی را بر مصالح ملی کشور ترجیح می‌داد.

آیت‌الله کاشانی سابقه مبارزه با استعمار انگلیس را در عراق در کارنامه داشت و با پیشینه ضد استعماری در جریان نهضت ملی شدن نفت نیز پیشگام بود. لذا ایشان به دلیل اشراف به ماهیت استعمار و نیز آگاهی از اوضاع بین‌المللی خطر سلطه و نفوذ آمریکا را به شدت احساس کرده و بلافاصله هشدار دادند. اما این موضوع مورد غفلت نخست‌وزیر وقت که اعتماد به آمریکا را سرلوحه کار خود قرار داده بود واقع شد. در واقع آیت‌الله کاشانی با هرگونه نفوذ و دخالت بیگانه در کشور مخالف بود در حالی که در سوی مقابل مصدق و جبهه ملی اعتقاد داشتند که برای مقابله با انگلستان می‌بایست از نیروی خارجی دیگری استفاده کنند و آن نیروی دوم آمریکا بود؛ همان کشوری که در 28 مرداد با استفاده از عوامل خود توانست دولت مصدق را به زیر کشد.

علاوه بر این، نیروهای ملی مخالف حضور علما در سیاست بودند لذا از آنان جدا شدند. این درحالی بود که نمونه‌های متعددی در تاریخ ایران وجود داشت که از نقش بارز علما در سیاست حکایت می‌کرد. جنبش تنباکو هرگز بدون رهبری علما به نتیجه نمی‌رسید. انقلاب مشروطه نمونه دیگری از حضور موثر علما در سیاست بود، جریانی که بعدها با به حاشیه راندن علما و به دار آویختن روحانی آگاهی چون شیخ فضل‌الله به انحراف کشیده شد. نمونه دیگری که برای خود ملی‌گراها قابل لمس بود نقش پیشوایان مذهبی به ویژه آیت‌الله کاشانی در قیام 30 تیر بود. با این وجود ملی‌گرایان با نادیده گرفتن تمامی این شواهد، خواستار دوری علما از سیاست شدند. تمامی این موارد با یک حرکت تاریخی در بهمن 57 بر نقش بی‌بدلیل روحانیت شیعه در سیاست صحه گذاشت و نشان داد که کوتاه کردن پای پیشوایان مذهبی از سیاست نتیجه‌ای جز آنچه در اواخر مرداد 1332 رخ داد نخواهد داشت.

نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ٢٤ امرداد ۱۳٩٤

فیِ الکافیِ، عن الصادق (علیه السلام) قال لحُمران بن أعینِ: ... و لا عَیشَ أهنأَ من حُسن الخُلق،. [ الشافی، صفحه 851]

هیچ زندگی‌ای گواراتر از آن زندگی‌ای که با حسن خلق همراه باشد، نیست؛ وجهش هم علی الظاهر این است که انسانی که دارای خوش اخلاقی با مردم، تواضع با مردم، رفتارگرم و خوش آیند با مردم است، زندگی برای او آسان و شیرین است؛ چون در محیط اجتماعی، ارتباطات و برخوردها متقابل و متبادل است. شما اگر در مقابل دیگرانِ تواضع کنید، دیگران با این چشم به شما نگاه می کنند که: انسانِ متواضعی است. اگر تکبر بورزید، با این چشم نگاه می کنند که: انسان متکبّری است. معلوم است که همۀ آدمهای عالم از انسان متواضع بیشتر خوششان می آید تا انسان متکبّر. کسی که از او خیر می تَراود، از او متانت و وقار، صبر و سکینۀ در امور، در تلاطم‌ها به چشم می‌آید و از این قبیل، طبعا در چشم مردم، انسانِ محترم و مبارکی است، در نتیجه زندگی برای چنین انسانی، زندگیِ گوارایی خواهد شد.    شرح حدیث از حضرت آیت ا... امام خامنه ای (مدظله العالی)31/ 2/ 1392

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٤

امام صادق(ع) فرمود: شیعه ما کسی است که آنچه را نیک می‌شمارند، پیش می‌برد و از آنچه را که زشت می‌داند، خودداری می‌کند، خوبی‌ها را آشکار می‌سازد و از سر شوق و اشتیاق به رحمت خدای بزرگ به کارهای سترگ می‌شتابد.    

از امام صادق(ع) روایتی نقل شده است که شیعه ما را نشناسید، مگر به بر پا داشتن نافله‌های نمازها، اگر کسی نافله‌های نمازش را نخواند شیعه واقعی نیست، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اینچنین به این شبهه پاسخ می‌دهد:

شیعه در لغت به معنای یاران و پیروان، اتباع و اعوان آمده است بدین معنی که هر گاه فرد و یا گروهی در موردی از فردی متابعت کند، شیعه او هستند.(1)

در قرآن کریم کلمه شیعه به همین مفهوم به کار گرفته شده است. مثلاً آنجا که می‌فرماید: «ان من شیعته لابراهیم»(2) از کسانی که راه او (نوح) را دنبال کردند، ابراهیم بود، اما در مفهوم خاص، شیعه به پیروان و یاران امام علی(ع) گفته می‌شود که پس از پیامبر به امامت او روی آوردند، ابن خلدون می‌گوید: شیعه در عرف فقیهان و متکلمان بر پیروان و اتباع علی و پسران او اطلاق می‌شود.(3)

از امام باقر(ع) روایت شده است که فرمود: از ام سلمه همسر پیامبر درباره علی بن ابیطالب سؤال شد، گفت: از رسول خدا شنیدم که می‌فرماید: علی و شیعیان او همان رستگارانند.(4)

در روایت دیگر از امام علی(ع) نقل شده است که فرمود: از حسد ورزی مردم نزد رسول خدا نسبت به خودم شکوه کردم، آن حضرت فرمود: ای علی، نخستین چهار نفری که وارد بهشت می‌شوند من هستم و تو و حسن و حسین و پشت سر ما ذریّه ما وارد می‌شوند. و پشت سر ذریه ما دوستان ما و شیعیان ما از سمت راست و چپ ما.(5)

*ویژگی‌های شیعه

ویژگی‌های یک شیعه واقعی در روایات اهل بیت(ع) به طور گسترده و مبسوط ذکر شده است و بدون هیچ گونه دخل و تصرف، اصل روایات در مورد شیعه واقعی را نقل می‌کنیم:

از امام حسن عسکری(ع) نقل شده است که فرمود: شیعیان علی(ع) آنانند که باکشان نیست، در راه خدا مرگ به سراغ آنان آید یا آنان به پیشواز مرگ روند، شیعیان علی آنانند که برادرانشان را بر خود ترجیح دهند، هر چند خود نیازمند باشد و آنانند که خداوند ایشان را در آنجا که نهی کرده است نمی‌بیند و در آنجا که امر کرده است همیشه حاضر می‌بیند، شیعیان علی(ع) آنانند که در گرامیداشت، برادران مؤمن خویش به علی(ع) اقتدا می‌کنند.(6)

امام صادق(ع) در مورد شیعه واقعی فرموده است: شیعیان ما اهل پارسایی و سخت‌کوشی (در عبادت) هستند، اهل وفاداری و امانتداری‌اند، اهل زهد و عبادتند، آنانند که در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می‌گذارند، شب‌ها را به عبادت سپری می‌کنند و روزها را به روزه‌داری و زکات اموال خود را می‌پردازند و به حج می‌روند و از هر حرامی دوری می‌کنند.(7)

و همچنین فرموده است: شیعه ما کسی است که آنچه را نیک می‌شمارند، پیش می‌برد و از آنچه را که زشت می‌داند، خودداری می‌کند، خوبی‌ها را آشکار می‌سازد و از سر شوق و اشتیاق به رحمت خدای بزرگ به کارهای سترگ می‌شتابد، پس او از ماست و رو به سوی ما دارد و هر جا که ما باشیم با ماست.(8)

امام علی(ع) در مورد شیعه واقعی می‌فرماید: به خدا سوگند که شیعیان من مردمانی بردبارند و خدا و دین او را می‌شناسند از خدا اطاعت می‌کنند و فرمانش را می‌برند، به واسطه محبت او راه‌ یافته‌اند، از شب زنده‌داری رنگشان زرد است، بر اثر گریه چشمانشان کم‌سوء و آبریزان است، لباسشان بر اثر ذکر گفتن خشکیده، شکم‌هایشان از گرسنگی به پشت چسپیده است، ربانیت و خداپرستی در رخسارشان معلوم است و پارسایی و خدا ترسی در سیمایشان، چراغ‌های هر تاریکی و ظلمتی هستند، اگر در محفلی حاضر باشند، کسی آن‌ها را نمی‌شناسد و اگر نباشند کسی جویای آنان نمی‌شود، اینان پیروان پاک و برادران ارجمند من هستند، وه که چه شوق به آنان دارم.(9)

همچنین در اوصاف شیعیان می‌فرماید: خدای متعال به زمین نگریست و ما را انتخاب کرد و برای ما پیروانی برگزید که یاریمان کنند و از شادی ما شادمان می‌شوند و از اندوه ما اندوهناک، در راه ما جان و مال خود را نثار می‌کنند، آنان از مایند و رو به سوی ما دارند و در بهشت با ما هستند.(10)

لازم به ذکر است که اینگونه شیعیان که در روایات از اوصاف و ویژگی‌های آن‌ها یاد شده است، جزء خواص هستند و رسیدن به مقام و منزلت آنان بسیار دشوار و مشکل است و اکثر شیعیان را افراد معمولی تشکیل می‌دهند که به ائمه علاقه دارند و از جان و دل به آن‌ها ارادت می‌ورزند و دوست دارند که جزء شیعیان واقعی باشند، اما بر اثر عوامل مختلف نمی‌توانند به آن حد ارتقاء یابند، این دسته نیز جز شیعه اهل بیت(ع) بوده و قطعاً مورد توجه حضرات معصومین(ع) هستند، اما کسانی که برای رسیدن به مقام و پول خودشان را منتسب به آن‌ها دانسته و در حقیقت جزء ارادتمندان آن‌ها نیستند، این گروه از شیعیان مردود و سخت مورد نکوهش ائمه(ع) بوده است.(11)

در نتیجه شیعیان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

دسته‌ای که شیعیان واقعی بوده و پا جای پای ائمه(ع) می‌گذارند، این عده جزء خواص هستند و تعداد آن‌ها بسیار اندک است.

گروه دوم که اکثریت شیعیان را تشکیل می‌دهند گرچه به حد دسته اول نیست، ولی سعی دارند که مانند آن‌ها باشند، این گروه نیز مورد توجه ائمه(ع) بوده و ‌إن‌شاءالله شفاعت آن‌ها شامل این دسته خواهد شد.

اما دسته دیگر که از نام ائمه(ع) سوءاستفاده کرده و می‌خواهند از این طریق به نان و نوایی برسد، این گروه مورد ملامت و سرزنش ائمه(ع) هستند.

بنابراین همه باید تلاش کنند که جزو شیعیان حقیقی و واقعی ائمه(ع) محسوب شوند، گرچه رسیدن به آن درجه بسیار دشوار و مشکل است و تعداد اندک می‌توانند به آن مرحله برسند، ولکن هدف آن باشد: آب دریا را اگر نتوان کشید/پس بقدر تشنگی باید چشید

*پی‌نوشت‌ها:

1- مصاحب، غلام حسین، دائرة‌المعارف فارسی، ذیل کلمه شیعه.

2- صافات:83.

3-  ابن خلدون، مقدمه، بیروت، دارالتراث العربی، چهارم، بی‌تا، ج1، ص276.

4- ری شهری، میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، اول، بی‌تا، ج2، ص1545.

5- همان، ج2، ص1538.

6-  همان، ج2، ص1539.

7-  مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 68، ص168.

8-  میزان الحکمه، ج2، ص 1538.

9- کراجکی، ابوالفتح، کنزالفوائد، قم، مکتبة المصطفوی، دوم،1410 هـ ، ص33.

10- میزان الحکمة، ج2، ص1353.

نویسنده: خلیل رنجبر - جمعه ۱٦ امرداد ۱۳٩٤

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی وقت کم‌تری را برای گذراندن با اعضای خانواده در اختیار شما قرار می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها فناوری به ابزاری جدا نشدنی تبدیل شده است، اما اکثر مردم نمی دانند که چطور باید از آن به درستی استفاده کرد و همین مسئله فناوری را به ابزاری مخرب تبدیل می کند.

دوستان و اعضای خانواده‌تان زمانی که ببینند شما به دستگاه‌های الکترونیکی، موبایل و گجت های تان بیش از آن‌ها اهمیت می‌دهید از محبت شما ناامید می شوند و ناراحت خواهند شد. در نهایت هم افراد تمایل کم‌تری به صرف وقت و بودن در کنار شما خواهند داشت.

شاه مرادی جامعه شناس؛ در خصوص اثرات منفی و غیر قابل جبران شبکه های اجتماعی بر زندگی مردم گفت: از جمله تاثیرات این شبکه ها بر روی زندگی، بعد خانواده است،افراد خانواده فعالیت های فردی شان افزایش پیدا می کند و در نتیجه آن فعالیت های مشارکتی شان کم می شود و این مسئله باعث کاهش روابط عاطفی و صمیمی بین اعضای خانواده می شود و خانوداه به سمت سرد شدن و گسسته شدن پیش می رود.

اکثر مراجعه کنندگان دغدغه این را دارند که روابط کلامی بین اعضای خانواده کم شده است و دلیل این موضوع را وجود شبکه های اجتماعی و اعتیاد به این فضا می دانند.بسیاری از روابط و مناسباتی که در گذشته بین اقوام بوده است امروزه تماس تلفنی جایگزین آنها شده و حتی گاهی شبکه های اجتماعی و گروه های تلگرامی پل ارتباطی میان اعضای خانوداه و اقوام می شود.

از جمله دیگر نقش های مخرب شبکه های اجتماعی اعتیاد به این شبکه ها است.همانطور که اعتیاد به الکل و سیگار مخرب است اعتیاد به حضور در این شبکه ها هم تاثیر خود را دارد و باعث می شود پردازش اطلاعات در ذهن به درستی صورت نگیرد زیرا تمام توجه فرد به حضور در این شبکه ها است که همین مسئله آمار تصادفات را بالا می برد و اختلافات خانوادگی را افزایش می دهد.

شاه مرادی اذعان کرد: گاهی خانواده ها درگیر روابط آسیب زا می شوند و آشنایی های این چنینی از استحکام بالایی برای تشکیل خانوداه برخوردار نیستند، در بین شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش اطلاعات افراد امری طبیعی است که این امر موجب کم رنگ شدن مفهومی به نام حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی شده است بنابراین اگر هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد در شبکه‌های اجتماعی با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید باید بدانید که تنها به دولت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کمک کرده‌اید که شما را راحت‌تر به دام بی اندازند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که شبکه‌های اجتماعی در کنار این اثرات منفی و مخرب فواید بی‌نظیری برای پیشرفت و ترقی جوامع، سازمان‌ها و افراد نیز داشته اند و انتخاب بعد مثبت یا منفی هر فناوری بر عهده خود کاربر است.

گزارش:فائزه نوروزبیگی

نویسنده: خلیل رنجبر - جمعه ۱٦ امرداد ۱۳٩٤

در هنگام انجام معامله در فضای مجازی و خرید از طریق درگاه بانک ها پیشنهاد می شود که از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز عبور و مشخصات کارت استفاده کنید، وجود بد افزار هایی خاص دلیل اصلی این پیشنهاد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در هنگام انجام معامله در فضای مجازی و خرید از طریق درگاه بانک ها پیشنهاد می شود که از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز عبور و مشخصات کارت استفاده کنید، چرا؟

خیلی از ما این توصیه را جدی می گیریم و بسیاری هم چندان به آن اهمیت نمی دهند، موضوع وقتی بریشان جدی می شود که تراکنش هایی از حساب آنها بدون اطلاعشان صورت بگیرد، یا ساده تر بگوییم حساب بانکی شان هک شود.

کی‌لاگر به نرم افزاری گفته می‌شود که اطلاعات وارد شده از طریق صفحه کلید را ذخیره می‌کنند، کی‌لاگرها همه جا بدافزار نیستند، بخش انفرماتیک بسیاری از شرکت ها و سازمان های دولتی برای یافتن نواقص و مشکلات کاربران با سیستم ها، از این نرم افزار ها استفاده می کنند. کی‌لاگرها بطور گسترده در اینترنت در دسترس هستند. اما این نرم افزار ها یک جنبه منفی هم دارد که می خواهیم به آن بپردازیم.

کی‌لاگر

کی لاگر ها به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرند. کی لاگر های سخت افزاری 3 روش استفاده متفاوت دارند. کی لاگر هایی که به صفحه کلید (Keyboard) وصل می شوند. کی لاگر هایی که داخل Keyboard جا سازی می شوند و  ابزاری که همانند قطعات معمول Keyboard هستند و جایگزین آن می شوند. همانطور که از نوع استفاده آنها بر می آید، نوع اول به سادگی قابل استفاده می باشد، اما نوع دوم و سوم نیاز به برسی بیشتر دارد تا کاربران متوجه آن ها شوند.

کی‌لاگر

کی لاگر های نرم افزاری را هکر ها برای دسترسی به اطاعات قربانی  طراحی می کنند. برای مثال فرد قربانی یک ایمیل از شخصی ناشناس دریافت می کند که مناطق گردشگری دنیا را با عکس به نمایش در می آورد و درباره آنها توضیح می دهد. قربانی تصاویر را در رایانه خود ذخیره می کند و آنها را باز می کند و بعد از آن هر کلیدی که روی Keyboard فشار دهد برای هکر ارسال می گردد. در واقع فرد هکر کد های کی لاگر خود را در بینن کد های تصاویر ایمیل شده مخفی و برای قربانیان خود ارسال می کند.

کی‌لاگر

کی لاگرها نرم‌ افزارهایی هستند که معمولا در سطوح پایین سیستم‌ عامل کار می‌کنند، به این معنی که از اتفاقات سطح بالا مانند فوکوس روی برنامه‌های مختلف بی اطلاع هستند و تنها کلیدهای فشرده شده را استخراج می‌کنند.

فرض می‌شود شما در رایانه‌ای در حال کار هستید که برنامه کی لاگر در آن فعال و غیر قابل کشف است. به عنوان مثال در یک کافی نت از اینترنت استفاده می‌کنید. برای جلوگیری از دزدیده شدن نام و گذرواژه هایتان به ازای هر حرفی که در فیلد کاربر یا گذرواژه تایپ می‌کنید، روی قسمت دیگری از صفحه کلیک کنید تا فوکوس از روی جعبه متن برداشته شود، سپس تعدادی کلید را به صورت تصادفی فشار دهید.

پس از این کار، حرف بعدی از نام یاگذرواژه تان را وارد کنید. این کار را تا وارد کردن کامل مشخصات ادامه دهید. با انجام این روش ساده، آنچه در برنامه کی لاگر ذخیره می‌شود، تعداد زیادی حروف تصادفی و زیاد است. گرچه اطلاعات شما نیز در این حروف قرار دارد، اما کشف آن‌ها بسیار مشکل است. این روش نمی‌تواند مانع کی‌لاگرهایی شود که در سطوح بالاتر فعالیت می‌کنند یا مستقیماً مقادیر داخل فیلدها را می‌خوانند.

مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :


دعاي فرج

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

Google


در كل اينترنت
در اين سايت