با ولایت زنده ایم
ملتی که بصیرت نداشته باشد فریب می خورد. امام خامنه ای (روحی فداه)
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩۳

امام سجاد علیه السلام فرمود:

سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهی می باشد و از سختی ها صحرای محشر در امان است:

اوّل آن که در کارگشایی و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید.

دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتی بیندیشد که کاری را که می خواهد انجام دهد یا هر سخنی را که می خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودی خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او می باشد.

سوّم قبل از عیب جویی و بازگویی عیب دیگران، سعی کند عیب های خود را برطرف نماید. (1)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشتن زبان از بدگویی و غیبت مردم، خود را مشغول به کارهایی کردن که برای آخرت و دنیای انسان مفید باشد و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود ناراحت باشد. (2)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هرکس دارای چهار خصلت باشد، ایمانش کامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ملاقات می کند که از او راضی و خوشنود است:

1 ـ خصلت خود نگهداری و تقوای الهی به طوری که به تواند بدون توقّع و چشم داشتی، نسبت به مردم خدمت نماید.

2 ـ راست گویی و صداقت نسبت به مردم در تمام موارد زندگی.

3 ـ حیا و پاکدامنی نسبت به تمام زشتی های شرعی و عرفی.

4 ـ خوش اخلاقی و خوش برخوردی با نزدیکان و خانواده خود. (3)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

ای فرزند آدم، تا آن زمانی که در درون خود واعظ و نصیحت کننده ای دلسوز داشته باشی و در تمام امور بررسی و محاسبه کارهایت را اهمیّت دهی و در تمام حالات ـ از عذاب الهی ـ ترس و خوف داشته باش؛ در خیر و سعادت خواهی بود. (4)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

حقّی که شکم بر تو دارد این است که آن را ظرف چیزهای حرام ـ چه کم و چه زیاد ـ قرار ندهی و بلکه در چیزهای حلال هم صرفه جویی کنی و به مقدار نیاز استفاده نمایی. (5)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

کسی که مشتاق بهشت باشد در انجام کارهای نیک، سرعت و عجله می نماید و شهوات را زیر پا می گذارد و هرکس از آتش قیامت هراسناک باشد به درگاه خداوند توبه می کند و از گناهان و کارهای زشت دوری می جوید. (6)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

دست نیاز به سوی مردم دراز کردن، سبب ذلّت و خواری در زندگی و در معاشرت خواهد بود و نیز موجب از بین رفتن حیا و ناچیز شدن شخصیت خواهد گشت به طوری که همیشه احساس نیاز و تنگ دستی نماید و هرچه کمتر به مردم رو بیندازد و کمتر درخواست کمک نماید بیشتر احساس خودکفایی و بی نیازی خواهد داشت. (7)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

سعادت و خوشبختی انسان در حفظ و کنترل اعضاء و جوارح خود از هرگونه کار زشت و خلاف است. (8)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند؛ ولی در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزکاران خواهند بود. (9)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هر کس برای رضا و خوشنودی خداوند ازدواج نماید و با خویشان خود صله رحم نماید، خداوند او را در قیامت مفتخر و سربلند می گرداند. (10)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هرکس به دیدار دوست و برادر خود برود و برای رضای خداوند او را زیارت نماید به امید آن که به وعده های الهی برسد، هفتاد هزار فرشته او را همراه و مشایعت خواهند کرد، همچنین مورد خطاب قرار می گیرد که از آلودگی ها پاک شدی و بهشت گوارایت باد. پس چون با دوست و برادر خود دست دهد و مصافحه کند مورد رحمت قرار خواهد گرفت. (11)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

چنانچه شخصی تو را بدگویی کند و سپس برگردد و پوزش طلبد، عذرخواهی و پوزش او را پذیرا باش. (12)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

تعجّب دارم از کسی که نسبت به تشخیص خوب و بد خوراکش اهتمام می ورزد که مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر کارهایش اهمیّت نمی دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فکری، اخلاقی و... بی تفاوت است. (13)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هرکس انسان گرسنه ای را طعام دهد خداوند او را از میوه های بهشت اطعام می نماید و هر که تشنه ای را آب دهد خداوند از چشمه گوارای بهشتی سیرآبش می گرداند و هرکس برهنه ای را لباس بپوشاند خداوند او را از لباس سبز بهشتی خواهد پوشاند. (14)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

به وسیله عقل ناقص و نظریه های باطل و مقایسات فاسد و بی اساس نمی توان احکام و مسایل دین را به دست آورد؛ بنابراین تنها وسیله رسیدن به احکام واقعی دین، تسلیم محض می باشد؛ پس هرکس در مقابل ما اهل بیت تسلیم باشد از هر انحرافی در امان است و هر که به وسیله ما هدایت یابد، خوشبخت خواهد بود و شخصی که با قیاس و نظریات شخصی خود بخواهد دین اسلام را دریابد، هلاک می گردد. (15)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

دنیا همچون نیمه خواب (چرت) است و آخرت بیداری می باشد و ما در این میان رهگذر، بین خواب و بیداری به سر می بریم. (16)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

از سعادت مرد آن است که در شهر خود کسب و تجارت نماید و شریکان و مشتریانش افرادی صالح و نیکوکار باشند، و نیز دارای فرزندانی باشد که کمک حال او باشند. (17)

امام سجاد علیه السلام فرمود:

هر آیه ای از قرآن، خزینه ای از علوم خداوند متعال است، پس هر آیه را که مشغول خواندن می شوی، در آن دقّت کن که چه می یابی. (18)

پی نوشتها:

1ـ تحف العقول: ص204

2 ـ تحف العقول: ص 204

3 ـ مشکاه الانوار: ص 172

4 ـ مشکاه الانوار: ص 246

5 ـ تحف العقول: ص 186

6 ـ تحف العقول: ص 203

7 ـ تحف العقول: ص 210

8 ـ تحف العقول: ص201

9 ـ مشکاه الانوار: ص 232

10 ـ مشکاه الانوار: ص 166

11 ـ مشکاه الانوار: ص 207

12 ـ مشکاه الانوار: ص 229

13 ـ أعیان الشّیعه: ج 1، ص 645

14 ـ مستدرک الوسایل: ج 7، ص 252، ح 8

15 ـ مستدرک الوسایل: ج 17، ص 262، ح 25

16 ـ تنبیه الخواطر، معروف به مجموعه ورّام: ص 343، س 20

17 ـ وسایل الشیعه: ج 17، ص 647، ح 1

18 ـ مستدرک الوسایل: ج 4، ص 238، ح 3

نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ٢۸ آبان ۱۳٩۳

حدیث (1) امام سجاد (ع) فرمودند:

الخیرَ کُلُّهُ قَد اجتَمَعَ فی قَطعِ الطّمعِ عمّا فی أَیدِی النّاس

تمامیِ خیر و خوبی در بریدن طمع و چشم نداشتن به آنچه که در دستان مردم جمع شده، است.

(جهادالنفس،ص276)

حدیث (2) امام سجاد(ع) فرمودند:

حق الکبیر توقیرهُ لِسنَّهِ و اجلالُهُ لِتَقدَّمَهُ فی الاسلام

حق آنکه بزرگتر است این است که او را به خاطر سنش احترام کنی و او را به خاطر اینکه برتو در مسلمانی پیشی داشته است،بزرگ شماری

 (جهادالنفس،ح19)

حدیث (3) امام سجاد (ع) فرمودند:

کثرةُ النُّصحِ یدعو إلی التُّهمَةِی

نصیحت زیاد، موجب بدبینی می‌شودی

بحار الأنوار، ج72، ص66

حدیث (4) امام سجاد (ع) فرمودند:

خَفِ اللَّهَ لِقُدرَتِهِ عَلَیکَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنکَ

از قدرت خداوند بر خویش بترس و از نزدیکى‏اش به خود شرمگین باش

بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 160

حدیث (5) امام سجاد (ع) فرمودند:

وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم

گناهانى که باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم کردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره کردن آنان.

معانى الاخبار ، ص 270

حدیث (6) امام سجاد (ع) فرمودند:

خَیرُ مَفَاتیحِ الأموُرِ الصِّدقُ وَخَیرُ خَوَاتیمِهَا الوَفَاءُ

بهترین گشایندۀ کارها راستی و بهترین پایان برندۀ آن وفاداری است

بحارالأنوار، ج 75، ص 161

حدیث (7) امام سجاد (ع) فرمودند:

مَن قَنَعَ بِما قَسَمَ اللَّهُ لَهُ فَهُوَ مِن أغنَى النّاسِ

هر که به قسمتى که خدایش داده قانع باشد ، همو ، بى ‏نیازترینِ مردم ‏است

الأمالى، مفید، ص 184

حدیث (8) امام سجاد(ع) می فرمایند:

مَن لَم یَرجُ النّاسَ فى شَىءٍ وَرَدَّ أَمرَهُ إلَى اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ فى جَمیعِ اُمورِهِ استَجابَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ فى کُلِّ شَى‏ءٍ؛

هر کس در هیچ کارى به مردم امید نبندد و همه کارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداوند هر خواسته‏اى که او داشته باشد اجابت کند.

اصول کافى ج2، ص148

حدیث (9) امام سجاد (ع) می فرمایند:

خَیرُ مَفاتیح الاُمور الصِّدقُ وَ خَیرُ خَواتیمِهَا الوَفاءُ

بهترین شروع کارها صداقت و راستگویى و بهترین پایان آنها وفا است.

بحارالأنوار، ج 78، ص 161

حدیث (10) امام سجاد (ع) فرمودند:

خَیرُ مَفَاتیحِ الأموُرِ الصِّدقُ وَخَیرُ خَوَاتیمِهَا الوَفَاءُ

بهترین گشایندۀ کارها راستی و بهترین پایان برندۀ آن وفاداری است

 بحارالأنوار، ج 75، ص 161

حدیث (11) امام سجاد (ع) فرمودند:

مَن قَنَعَ بِما قَسَمَ اللَّهُ لَهُ فَهُوَ مِن أغنَى النّاسِ

هر که به قسمتى که خدایش داده قانع باشد ، همو ، بى ‏نیازترینِ مردم ‏است

الأمالى، مفید، ص 184

حدیث(12) امام سجاد (ع) می فرمایند:

حُجُّوا وَاعتَمِرُوا تَصِحَّ أبدانُکُم و تَتَّسِع أرزاقُکُم 

حجّ و عمره به جاى آرید تا بدنتان سالم و روزیتان فراخ شود 

الکافى ، ج 4 ، ص 252

حدیث(13)امام سجاد(ع) می فرمایند:

کانَ [رسولُ الله] إذا أوَى إلىَ مَنزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ ثَلاثَةَ أجزَاءٍ: جُزءاً لِلَّهِ، وَجُزءاً لِأهلِهِ، وَجُزءاً لِنَفسِهِ

پیامبر (صلی الله علیه و آله) وقت خود را در منزل به سه قسمت میکرد: بخشی برای (عبادت) خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خویش

مکارم الأخلاق، ج 1، ص 44

حدیث(14) امام سجّاد (ع) فرمودند:

مَن عَمِلَ بما افتَرَضَ اللهُ عَلَیهِ فَهُوَ مِن خَیر النَّاس 

کسی که به آنچه خداوند بر او واجب ساخته عمل کند از بهترین مردمان است.

(جهاد النفس ح 237)

حدیث(15) امام سجّاد (ع) فرمودند:

مَن عَمِلَ بما افتَرَضَ اللهُ عَلَیهِ فَهُوَ مِن اَعبَدِ النَّاس

کسی که به آنچه که خداوند بر او واجب ساخته عمل کند، از عابد ترین مردمان است

(جهاد النفس، ح 243)

حدیث(16) امام سجاد (ع) فرمودند:

رَأیتُ الخَیرَ کلَّهُ قَد اجتَمَعَ فی قَطعِ الطَّمَعِ عَمّا فی أیدی ‌النّاسِ.

همۀ خوبیها را در بریدن طمع از آنچه در دست مردم است دیدم.

(بحارالأنوار، ج52، ص2)  

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ٢٦ آبان ۱۳٩۳

سوره اسری آیه 32 : و نزدیک مشوید به عمل زنا که همانا آن کار زشتی است و بد راهی است به ارضای میل جنسی.

سوره فرقان آیه 68 و 69 : و بندگان خدا کسانی اند که زنا نمی کنند و هرکه چنین عملی را انجام دهد مجازات آن را خواهد دید و عذاب او در قیامت دو برابر خواهد بود و با حالت خواری در آن عذاب بماند.

سوره یوسف آیه 24 : وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ (  و درآویخت زلیخا به یوسف براى کام خود و درآویخت یوسف به آن زن براى دفع از خود. اگر نمی‏دید یوسف دلیل روشن پروردگار خود را انجام می‏داد آنچه را که انجام نداد. اینطور کردیم تا برگردانیم از یوسف بدى و زشتى را چون که یوسف از جمله بندگان خالص ما بود ) امام صادق (ع) فرمودند : مراد از سوء در این آیه عمل زنا است ؛ تفسیر جامع جلد 5 صفحه 105

نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ۱٥ آبان ۱۳٩۳

امام سجاد علیه السلام می فرمایند:  

إذا قامَ قائِمُنا أذهَبَ اللَّهُ عَن شیعَتِنا العاهَةَ و جَعَلَ قُلوبَهُم کَزُبَرِ الحَدیدِ.

 آن گاه که قائم ما قیام کند، خداوند آفت را از شیعیان ما بزداید و دل هایشان را چون پاره‌ هاى آهن ‌گرداند.

خصال ،ج2،ص541

نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ۱٤ آبان ۱۳٩۳

روز عاشورا چون جنگ شدت گرفت و کار بر امام حسین(ع)  بسیار سخت شد، بعضى از اصحاب آن حضرت دیدند برخى از یاران امام  در اثر شدت جنگ و با مشاهده بدنهاى قطعه قطعه شده دوستانشان و فرا رسیدن وقت شهادت و جانبازى آنها، رنگ چهره شان دگرگون گشته است و لرزه بر اندام آنان افتاده و ترس دلهایشان فراگرفته است. اما خود سیدالشهدا و تعدادى از خواص یارانش برخلاف آنها هر چه فشار بیشتر، و مرحله شهادت نزدیکتر مى شود رنگ صورتشان درخشنده تر گشته و سکون و آرامش بیشتر مى یابند. بعضى از این شهامت فوق العاده تعجب کرده با امام حسین(ع) اشاره کرده، به یکدیگر مى گفتند: به حسین(ع) نگاه کنید که ابدا از مرگ و شهادت باکى ندارد.

امام حسین (ع) متوجه گفتارشان شده، فرمود:اى بزرگ زادگان قدرى آرام بگیرید! صبر و شکیبایى پیشه کنید! چون مرگ پلى است که شما را از گرفتاریها و سختیها عبور داده و به بهشت هاى پهناور و نعمتهاى جاودانى مى رساند.و اما براى دشمنانتان پلى است که از قصر به زندان مى رساند. و کدامیک از شما نخواهد از یک زندان به قصر مجلل منتقل گردد.

پدرم از پیامبر  برایم نقل کرد، که مى فرمود: دنیا براى مؤ منان همانند زندان و براى کافران همانند بهشت است .

و مرگ پلى است که مؤ منان را به بهشتشان ، و کافران را به جهنمشان مى رساند. آرى، نه دروغ شنیده ایم و نه دروغ مى گویم .

بحار: ج 6، ص 154 و ج 44، ص 297.

نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ۱٤ آبان ۱۳٩۳

امام سجّاد، حضرت زین العابدین (ع) پس از جریان دلخراش و دلسوز عاشورا بیش از حدّ بى تابى و گریه مى نمود.

روزى یکى از دوستان حضرت اظهار داشت : یابن رسول اللّه ! شما با این وضعیّت و حالتى که دارید، خود را از بین مى برید، آیا این گریه و اندوه پایان نمى یابد؟

امام سجّاد  ضمن این که مشغول راز و نیاز به درگاه خداوند متعال بود، سر خود را بلند نمود و فرمود: واى به حال تو! چه خبر دارى که چه شده است ، حضرت یعقوب در فراق فرزندش ، یوسف علیهماالسّلام آن قدر گریه کرد و نالید که چشمان خود را از دست داد، با این که فقط فرزندش را گم کرده بود.

ولیکن من خودم شاهد بودم که پدرم را به همراه اصحابش چگونه و با چه وضعى به شهادت رساندند.

مستدرک الوسائل : ج 2، ص 466، ح 19، کامل الزیارات : ص 107، ح 2.

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳٩۳

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت جماران، تثبیت روزافزون موقعیت جمهوری اسلامی و استحکام بنیان‌های اجتماعی و برگزاری موفقیت‌آمیز چندین انتخابات برای جایگزینی ارکان نظام نوپای اسلامی به جای رژیم وابسته شاهنشاهی، امیدهای آمریکا را در سرنگونی قریب‌الوقوع آن به یأس تبدیل و بر دشمنی‌ها و توطئه‌های روز به روزش می‌افزود، مخالفت آمریکا با درخواست مشروع ملت در استرداد شاه، بلوکه کردن 22 میلیارد دلار اموال و دارائی‌های ایران، خبر ملاقات اعلام نشده آقای بازرگان با برژینسکی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در الجزیره و... و در کنار این همه پیام دهم آبان 1358 امام خمینی(س) به دانش‌آموزان، دانشگاهیان، طلاب و روحانیون در آستانه 13 آبان‌ماه مبنی بر گسترش حملات خود علیه آمریکا و اسرائیل، دستمایه‌ای شد تا گروهی از نیروهای مسلمان دانشگاهی با نام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در تهران را اشغال کرده و پس از شکستن مقاومت تفنگ‌داران آمریکایی نگهبان سفارت، جاسوسان آمریکایی را بازداشت کردند. تصرف سفارت آمریکا که در فرهنگ انقلاب اسلامی به «اشغال لانه جاسوسی» معروف شد، مورد حمایت امام خمینی(س) قرار گرفت و از طرف ایشان به نام انقلابی فراتر از انقلاب اول نامیده شد:

«و آن مرکزى هم که جوانهاى ما رفتند گرفتند- آن طور که اطلاع دادند- مرکز جاسوسى و مرکز توطئه بوده است. امریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهى هم اینجا براى توطئه درست کنند، و جوانهاى ما بنشینند و تماشا کنند. باز ریشه‏ هاى فاسد به فعالیت افتاده بودند که ما هم دخالتى بکنیم و جوانها را بگوییم که شما بیرون بیایید از آنجایى که رفتند. جوانها یک کارى کردند براى اینکه دیدند، آخر ناراحت کردند این جوانها را. یک شاهى که در طول پنجاه سال این مملکت را به غارت کشیده است و به چپاول برده است و داده است و داده خوردند و خودش خورده است، و بالاتر از این، این قدر قتل نفس کرده است، کشتار عمومى کرده است، پانزده خرداد- آن طورى که معروف شد- پانزده هزار نفر کشته شده است. در روز پانزده خرداد و از آن وقت تا حالا شاید صد هزار نفر ما مقتول داشته ‏ایم و چند صد هزار نفر معلول داشته ‏ایم، که ما هر روز مواجه با این معلول ها هستیم. الآن به من گفتند که معلولینى که در اینجا هستند روز عید غدیر، معلولین یک دست ه‏اى از اینهاست. بسیارى از اینها همان معلولین زمان این انقلاب است و به دست آنها شده. گفتند که روز عید غدیر جلسه‏ اى دارند شما هم بیایید، البته من هم مى‏ روم آنجا. توقع دارند که یک کسى که پنجاه سال به این ملت آن طور کرده است و حالا امریکا با یک بهانه بیخود او را برده است نگه داشته در پناه خودش، و برایش وسائل آرامش تهیه کرده است، و به اسم مریض بودن یا به واقع مریض بودن- فرقى نمى ‏کند- او را برده در آنجا و نگه داشته، و جوانهاى ما که آنجا اظهار مخالفت مى‏ کنند، آنها را یا متفرق مى‏ کنند یا حبس مى‏ کنند. به همین دو، سه روز که در آن مجسمه آزادى- که یک دروغ شاخدارى است در امریکا، آزادى- جوانهاى ما رفتند به آنجا متوسل شدند و یک پارچه بستند به آنجا که شاه را باید بدهید. پلیس رفته و آنها را متفرق کرده و چند نفر از آنها را گرفته است. توقع این هست که جانىِ دستِ اول ما را ببرند آنجا نگه دارند و حمایت از او بکنند، و اینجا هم مرکز توطئه درست کنند، و مرکز پخش چیزهایى که توطئه‏ گرى است درست بکنند، نمى‏ دانم، همه چیزهایى که مى‏ خواهند بکنند، بکنند و ملت ما و جوانهاى ما و جوانهاى دانشگاهى ما و جوانهاى روحانى ما بنشینند تماشا کنند تا خون این صد هزار نفر تقریباً- یا کمتر و بیشتر- هدر برود، براى اینکه احترامى قائل بشوند به آقاى کارتر و امثال اینها. توطئه ‏ها نباید باشد. البته اگر توطئه نبود، اگر این خرابکاری ها نبود، اگر آن کار فاسد نبود، همه مردم آزادند در اینجا موجود باشند. اما وقتى توطئه هست در کار، وقتى که آن طور کارهاى فاسد انجام مى‏ گیرد، ناراحت مى‏ کند جوانهاى ما را. جوانها توقع دارند در این دنیا که مملکتشان- که این قدر برایش زحمت کشیدند- دستشان باشد. وقتى مى‏ بینند توطئه است که مى‏ خواهند که دوباره برگردد به حال سابق و دوباره همه چیزشان به باد برود، نمى‏ توانند بنشینند. توقع نباید باشد که آنها بنشینند تماشا کنند. و آنها چپاولگری هایشان را کردند، حالا توطئه‏ هاشان را بکنند و رشد پیدا بکند این توطئه و چه بشود. جوانهاى ما باید با تمام توجه و با قدرت این توطئه ‏ها را از بین ببرند.»

(صحیفه امام، ج10، ص 491-493)

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳٩۳

شهادت سالار شهیدان و سرور آزادگان امام حسین (ع) و یاران با وفایش بر مسلمانان و شیفتگان آن حضرت تسلیت و تعزیت باد.

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ۱٢ آبان ۱۳٩۳

امام صادق درباره مقام حضرت ابوالفضل فرمودند«کان عمّنا العبّاس نافذ البصیرة، صلب الایمان، جاهد مع أبى عبد اللَّه، و ابلى بلاء حسنا، و مضى شهیدا.»

عموى گرانقدرم، عباس، انسانى هوشمند و ژرفنگر و آراسته به ایمانى آگاهانه و استوار و عمیق بود؛ به همراه حسین  دلیرانه مبارزه کرد و در آزمون سخت زندگى- با به جان خریدن رنجها و گرفتاریهاى بسیار در راه خدا- سرفراز و سربلند سر بر آورد و پس از جهادى سترگ و شجاعانه، جان را در راه خدا هدیه کرد.

(شرح الاخبار فی فضائل الائمه الاطهار، ج3، ص184.)

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ۱٢ آبان ۱۳٩۳

آیا قمه زدن به طور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟  

 قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى شود و سابقه اى در عصر ائمه (علیهم السلام) و زمان هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم (علیه السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى شود بنا بر این در هیچ حالتى جایز نیست.

منبع:استفتائات رهبری،احیاء مناسبتهای دینی،سوال1461

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ۱٢ آبان ۱۳٩۳

امام صادق(ع) می فرمایند:  

رَحِمَ اللَّهُ العَبّاسَ آثَرَ و أبلى وفَدى أخاهُ بِنَفسِهِ.

 رحمت خدا بر عبّاس! ایثار کرد و کوشید و جان فداى برادرش کرد.

منبع: امالی مفید،ص462

نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ۱٠ آبان ۱۳٩۳

پیامبر اعظم (ص) می فرمایند:   

یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَینٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ إلّا عَینٌ بَکَتْ عَلى مُصابِ الحُسَینِ.

اى فاطمه! همه چشم ها در روز قیامت گریان است جز چشمى که بر مصیبت هاى حسین بگرید.

بحارالأنوار، ج 44، ص 293

نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ٧ آبان ۱۳٩۳

سوال :در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى شود که علاوه بر اینکه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنى عشرى در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به این اشخاص وارد مى کند و همچنین موجب توهین به مذهب مى گردد، نظر شریف حضرتعالى در این باره چیست؟  

جواب: هر کارى که براى انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفى نیست که بیشتر این امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بیت(علیهم السلام) مى شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت هاست.

 منبع:استفتائات رهبری،احیاء مناسبتهای دینی،سوال1460

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ٥ آبان ۱۳٩۳

سوال : در بعضى از هیأت هاى مذهبى مصیبت هایى خوانده مى شود که مستند به مقتل معتبرى نیست و از هیچ عالم یا مرجعى هم شنیده نشده است و هنگامى که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال مى شود، پاسخ مى دهند که اهل بیت(علیهم السلام) اینگونه به ما فهمانده اند و یا ما را راهنمایى کرده اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته هاى علما نمى باشد بلکه گاهى بعضى از امور براى مدّاح یا خطیب حسینى از راه الهام و مکاشفه مکشوف مى شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتى که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟  

 جواب : نقل مطالب به صورت مزبور بدون اینکه مستند به روایتى باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنکه نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهى از منکر است به شرطى که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.

 منبع:استفتائات رهبری،احیاء مناسبتهای دینی،سوال1446

نویسنده: خلیل رنجبر - جمعه ٢ آبان ۱۳٩۳

ما زاده عشقیم و فزاینده دردیم

با مدّعیِ عاکفِ مسجد، به نبردیم

با مدّعیان، در طلبش عهد نبستیم

با بی‏خبران، سازش بیهوده نکردیم

در آتش عشق تو، خلیلانه خزیدیم

در مسلخ عشّاق تو، فرزانه و فردیم

=============

مه من نقاب بگشا ز جمال کبریایی

که بتان فرو گذارند اساس خودنمایی

شده انتظارم از حد، چه شود ز در درآیی

ز دو دیده خون فشانم ز غمت شب جدایی

=============

در بند غمت بنده صفت حلقه به گوشیم

وز دام تو چون آهوى وحشى نرمیدیم

تشریف غمت بر دل و با درد فراقت

جفتیم، ولى جامه طاقت ندریدیم

=============

آمده ام که سر نهم عشق تو را به سر برم

ور تو بگوییم که نی، نی شکنم شکر برم

آمده ام چو عقل و جان از همه دیده ها نهان

تا سوی جان و دیدگان مشعله نظر برم

=============

ز شراب وصل جانان سر من خمار دارد

سر خود گرفته دل هم سر آن دیار دارد

چه کند دگر جهان را چو رسید جان به جانان

چو رسید جان به جانان به جهان چه کار دارد

نویسنده: خلیل رنجبر - جمعه ٢ آبان ۱۳٩۳

سوال : آیا خونى که بر اثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزادارى امام حسین(علیه السلام) از سر انسان جارى و به سر و صورت شرکت کنندگان در مراسم عزادارى پاشیده مى شود، پاک است یا خیر؟  

چواب :  خون انسان در هر صورت نجس است.

 منبع:آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) اجوبة الاستفتائات،احکام نجاسات،سوال267

نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ۱ آبان ۱۳٩۳

مسافت شرعی ، چند کیلومتر است ؟  

مقدار مسافت شرعی هشت فرسخ است که برابر با حدود 45 کیلومتر می باشد.

آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 640

نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ۱ آبان ۱۳٩۳

عده‌ای که جرات نداشتند سر بلند کنند مجدداً امیدوار شده‌اند

دبیر شورای نگهبان گفت: متأسفانه عده‌ای که در مسیر و صراط امام خمینی(ره) نبودند و با برخورد مردم جرأت نداشتند سر بلند کنند، مجدداً ‌امیدوار شده‌اند با اشغال مصادر و مناصب به جای خدمت به ملت، فرصت‌ها و منابع ملی را به بازی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از اداره کل روابط‌عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که در همایش مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها سخن می‌گفت، ضمن تبریک سالروز مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران و نزول سوره دهر و با گرامیداشت حلول ماه محرم گفت: حقانیت اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) برای کسانی که چشم بصیرت دارند، همیشه روشن است.

وی با تشریح فرازهایی از خطبه 155 نهج‌البلاغه که به شگفتی‌های خلقت اشاره دارد، افزود: امیرمومنان(ع) در این خطبه با اشاره به یکی از پدیده‌های آفرینش، انسان را به عبرت گرفتن و خضوع در برابر خداوند متعال فرا می‌خواند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: انسان گاه این شگفتی‌های خلقت را در نفس خود و مظاهر طبیعت می‌بیند، اما قلبش به نور الهی باز نمی‌شود.

آیت‌الله جنتی اظهار داشت: برخی انسان‌ها، حتی گاه با مشاهده معجزاتی مانند نسوختن حضرت ابراهیم(ع) در آتش یا زنده شدن مرده به اذن خداوند متعال و توسط حضرت عیسی(ع) ایمان نمی‌آورند. عجیب است که مسیحیان نجران، هم به حقانیت حضرت ختمی مرتبت(ص) پی می‌برند و به همین دلیل از مباهله امتناع می‌کنند اما باز هم به حضرت ایمان نمی‌آورند.

وی با تشریح وضعیت ناگوار بلاد اسلامی به‌خصوص حرمت‌شکنی‌های عناصر داعش علیه کودکان و نوامیس مسلمین، مساجد، اماکن مقدسه و مزارات افزود: شاید چنین وضعیتی در تاریخ بی‌سابقه یا کم‌سابقه باشد که یک جریانی به اسم اسلام همه مظاهر اسلامی را در معرض نابودی قرار دهد.

دبیر شورای نگهبان افزود: آمریکا، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از جریان‌های تکفیری حمایت می‌کنند و همزمان به نام مبارزه با داعش ائتلاف تشکیل می‌دهند تا ثروت و سرمایه‌های ملت سوریه را نابود کنند.

آیت‌الله جنتی ابراز امیدواری کرد، گسترش چنین فسادهای ناگواری، با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) متوقف گردد و با کنده شدن ریشه‌های ظلم، دنیا پر از عدل گردد.

وی در ادامه با اشاره به مسائل جاری کشور گفت: متأسفانه عده‌ای که در مسیر و صراط امام خمینی(ره) نبودند و با برخورد مردم جرأت نداشتند سر بلند کنند، مجدداً ‌امیدوار شده‌اند با اشغال مصادر و مناصب به جای خدمت به ملت، فرصت‌ها و منابع ملی را به بازی بگیرند.

آیت‌الله جنتی با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری درباره «خط قرمز بودن فتنه» تصریح کرد: کسانی‌که حضرت امام (ره) را قبول ندارند و برخوردهای قاطع آن بزرگوار با منافقین و قانون‌شکنان را نمی‌پسندند و از هر فرصتی برای فتنه‌انگیزی و ضربه زدن به نظام اسلامی دریغ نمی‌کنند، واضح است که اگر بر سر کار بیایند نیروهای مخلص، صادق و مومن را منزوی می‌کنند و در خدمت مردم نخواهند بود.

وی یادآور شد: نیروهای سیاسی در دو خط فکری هستند. گروهی که به تفکر اسلام ناب، راه امام خمینی(ره) ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی قائل هستند و گروهی از «متحجران» که نوعی «اسلام آمریکائی» را قبول دارند و با تمسک به بخشی از اسلام و توسل به بخشی از قوانین اسلامی، موجب بدبینی اقشار کم‌اطلاع از اسلام می‌شوند.

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه خط تحجر و اسلام آمریکائی، فعلاً برای نظام اسلامی خطر جدی ندارد، افزود: البته باید تهدید آنها برای آینده را جدی گرفت. بنابراین جامعه باید با بصیرت، راه و روش آنان را بشناسد و با آنها برخورد کند.

وی در پایان اتکا به خداوند متعال و اقدام در چهارچوب قانون و انجام وظایف با دقت و هوشیاری را موجب برگزاری انتخاباتی مطلوب برای جامعه اسلامی عنوان کرد.

مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :


دعاي فرج

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

Google


در كل اينترنت
در اين سايت