با ولایت زنده ایم


ملتی که بصیرت نداشته باشد فریب می خورد. امام خامنه ای (روحی فداه)

عید غدیر بر مسلمانان مبارک.

امام خمینی (ره) می فرمایند:

عید غدیر روزی است که پیغمبر اکرم (ص) وظیفه حکومتی را معین فرمود و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین فرمود.

....................................................................

امام خامنه ای (مدظله العالی) می فرمایند:

عید غدیر ، عید ولایت است ، عید سیاست است ، عید دخالت مردم در امر حکومت است ، عید آحاد ملت و امت اسلامی است.

   + خلیل رنجبر - ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٢۳ آبان ۱۳٩٠

بیانات مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله) در دانشگاه افسرى امام على (ع)

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

به همه‌ى دانش‌آموختگان عزیزِ دانشگاه‌هاى ارتش جمهورى اسلامى ایران و نیز به همه‌ى جوانان عزیزى که سردوشى گرفتند و وارد خیل عظیمِ مجاهدان ارتش جمهورى اسلامى ایران شدند، تبریک عرض میکنم.

براى ما هم عیدى است، شایسته‌ى تبریکى است که این تعداد جوانهاى مؤمن، باصفا، نورانى، دانش‌آموخته و دانش‌طلب، وارد مجموعه‌ى عظیم نیروهاى مسلح و ارتش جمهورى اسلامى میشوند. حقیقتاً در هر یک از بازدیدهائى که با شما جوانان مؤمن دیدارى هست، خداى متعال را از اعماق جان سپاس میگوئیم، خدا را شکر میکنیم. شما هم بر این توفیقهاى بزرگ، خدا را سپاس بگوئید.

دانشگاه‌هاى ارتش جمهورى اسلامى ایران کانون علم و جهاد است. آنچه انسان روزبه‌روز بیشتر احساس میکند، عطر معنویت و تدین و ایمانى است که در این دانشگاه‌ها استشمام میشود؛ این جاى خرسندى است، جاى خوشحالى است. دانشگاهى از جهات علمى، فعال؛ دانشجویان علاقه‌مند، اساتید خوب، فرمانده‌اى که خود یک چهره‌ى علمى است؛ علاوه‌ى بر این، فضاى آمادگى‌هاى مجاهدانه‌ى مؤمنانه؛ رزمایش و آموزشهاى رزمى در هواى گرم ماه رمضانِ مرداد ماه و تیر ماه؛ روزه گرفتن جمع زیادى از دانشجویان دانشگاه در همه‌ى هفته‌ها - هفته‌اى یک روز و بعضى بیشتر؛ این اطلاعى است که من دارم - اینها چیزهائى است که نه در کشور و میهن ما، در دنیاى اسلام، در میان نیروهاى مسلح، بى‌سابقه است. اینها آفریده‌ى همت بلند ملتى است که بر برافراشتن پرچم ایمان و اسلام و دیانت، همت گماشته است. نیروهاى مسلحى که براى خدا، در راه خدا و براى آرمانهاى الهى درس میخوانند، آموزش مى‌بینند، زحمت میکشند، خود را آماده میکنند و هنگامى که فرصت مجاهدت و دفاع دست بدهد، با فداکارى وارد میدان میشوند، عزت اسلام و مسلمینند، عزت کشورند.

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ۱۱:٢٥ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱٩ آبان ۱۳٩٠

عید قربان مبارک باد

ای تو جان نوبهاران، خوش رسیدی، خوش رسیدی!

ای تو شور آبشاران، خوش رسیدی، خوش رسیدی!

ای شراب آسمانی، ای طلوع مهربانی

با تو شد خورشید خندان، خوش رسیدی، خوش رسیدی!

ای که نامت گشته ذکر هر دم جان و روانم

ای شفای درد پنهان، خوش رسیدی، خوش رسیدی!

آمدی چون ماه تازه، تیغ بر کف، خنده بر لب

آمدی ای عید قربان! خوش رسیدی، خوش رسیدی!

آمدی چون سیلْ جوشان ، بی‌خبر، ناگه، خروشان

تا کنی این خانه ویران، خوش رسیدی، خوش رسیدی!

خانه‌ی عقل زبون را، عقل سرد تیره‌گون را

کرده‌ای با خاک یکسان، خوش رسیدی، خوش رسیدی!

شعر می‌جوشد ز من، پیوسته هر شب، هر سحرگه

از تو شد این چشمه جوشان، خوش رسیدی، خوش رسیدی!

   + خلیل رنجبر - ۸:٥٥ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱٦ آبان ۱۳٩٠

عمل به شعارها

ملت ما توانسته است در اکثر زمینه‏ هایى که شعار داده است به موفقیت نایل شود. ما شعار سرنگونى رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‏ایم، ما شعار آزادى و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‏ایم، ما شعار «مرگ بر امریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانه فساد و جاسوسى امریکا تماشا کرده‏ایم، ما همه شعارهایمان را با عمل محک زده‏ایم. البته معترفیم که در مسیر عمل، موانع زیادى به وجود آمده است که مجبور شده‏ایم روشها و تاکتیکها را عوض نماییم.

حضرت امام خمینی (ره)

منبع : صحیفه امام، ج‏21، ص: 285

   + خلیل رنجبر - ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ ; جمعه ۱۳ آبان ۱۳٩٠

راز و نیاز

بسم الله الرحمن الرحیم‏

راز و نیاز

میزان معرفت متوسّلین

آن چه پیش رو دارید گزیده‌ای از سخنان حضرت آیت الله مصباح یزدی(دامت برکاته) در دفتر مقام معظم رهبری است که در تاریخ 28/9/86 ایراد فرموده‌اند. باشد تا این رهنمودها چراغ فروزان راه هدایت و سعادت ما قرار گیرد.

عرفان عرفه

در جلسه‏ى گذشته صحبت مختصرى درباره‏ى جمله‏هاى اول  مناجات متوسلین عرض کردیم .  حاصلش این بود که خدایا، من وسیله‏اى براى رسیدن به غفران و رضوان تو ندارم، جز دو چیز: یکى نسیمهاى رحمتى که از جانب تو وزیدن مى‏گیرد و یکى هم شفاعت پیامبر(صلی الله علیه و آله). به مناسبت شب عرفه، که یکى از شب‌هایى است که عواطف رحمت الهى بیش از همیشه وزیدن مى‏گیرد، اشاره‏اى می‌کنم به دعاهایى که براى فردا از طرف اهلبیت(علیهم السلام) وارد شده، که اشاره‏اى به مسئله‏ى توسل دارد.  دعاى سیدالشهدا(علیه السلام) در عرفات، از غرر ادعیه است که اگر ما از ادعیه‏اى که مأثور از اهلبیت(علیهم السلام) است پنج دعا را انتخاب کنیم، یکى به یقین، عرفه‏ى امام حسین(علیه السلام) خواهد بود. در این دعا نکته‏ها و مطالبى هست که در دعاهاى دیگر کمتر یافت مى‏شود. یکى از آن جمله‏ها که بسیار جمله‏ى لطیف و زیبایى است و با توسل هم ارتباط دارد این جمله است: ها أنا أتَوَسَّلُ اِلَیْکَ بِفَقْری اِلَیْکَ وَ کَیْفَ أتَوَسَّلُ اِلَیْکَ بِما هُوَ مُحالٌ اَنْ یَصِلَ اِلَیْکَ. وقتى انسان مى‏خواهد واسطه‏اى را بین خود و دیگری قرار دهد، کسى یا چیزى را انتخاب مى‏کند که توجه مستشفع، به طرف کسى که نزد او شفاعت مى‏شود معطوف شود. سپس از او می‌خواهد که حاجت او را بدهد یا از گناهش بگذرد؛ این همان چیزى است که ما درباره‏ى وجود مقدس پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه‏ى اطهار(علیهم السلام) و اولیاءشان معتقدیم که آنها نزد خداوند متعال براى دیگران شفاعت مى‏کنند. البته در حقیقت این وسیله‏ها و این شفاعت‏ها را خود خدا قرار داده است. خداست که آنها را آفریده و هم  اوست که این مقام را به آن‌ها داده، و خداست که به آن‌ها امر کرده که ما را شفاعت کنند. وجود آنها مظهرى از مظاهر رحمت الهى است. در واقع این وسیله را خود خدا قرار داده تا به او نزدیک شویم.

دارایی خود انسان در توسل

اکنون اگر بخواهیم از پیش خودمان وسیله‏اى براى تقرب داشته باشیم، چه چیز را باید وسیله قرار دهیم؟ فرض کنید بگوییم: خدایا، ایمانی که داریم وسیله‏اى باشد که تو، بوسیله‏ى آن ما را بیامرزى!  جا دارد خدا بفرماید: این ایمان را من به تو دادم و این وسیله‏اى نیست که براى خودت قرار مى‏دهى. دیگر این که بگوییم: خدایا، عباداتمان را وسیله قرار مى‏دهیم. باز نیکو است  خدا بفرماید که توفیق این عبادات را هم من به تو دادم. اینها در واقع مصادیق همان «عواطف رحمتک» است. هرکدام از اینها اگر خالص باشد و بتواند وسیله‏ى تقرب به خدا شود،  وسیله‏اى است که خود خدا به ما داده است.  اگر بخواهیم برای شفاعت از پیش خودمان چیزى را وسیله قرار دهیم، چه داریم جز فقر؟ فقر  ذاتى خود ماست. یا أَیُّهَا النّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ1. وجود مخلوقات عین فقر است. اگر خودمان بخواهیم چیزى را بین خدا و خود  واسطه قرار دهیم چیزى که داریم همان فقر است. فقر ما، وسیله‌ای است تا خداوند بزرگ به خاطر آن به ما رحم کند. انسان در مسیر شفاعت باید از وسیله‏ها شروع کند، حرکت کند و برود به طرف آن کسى که مى‏خواهد نزد او شفاعت و وساطت کند، تا به او برسد و از او بخواهد که رحمتش را نازل کند یا از عذابش صرف‌نظر کند.

آیا فقر به خدا می‌رسد؟

 اکنون آیا فقرى که ما داریم، هیچ وقت به خدا مى‏رسد؟ آن فقر از خود ما تجاوز نمى‏کند. فقر از ما جدا نمى‏شود تا پیش خدا برود. هیچ وقت هم فقر به خدا نمى‏رسد زیرا خدا غناى مطلق است؛ پس چطور ما وسیله‏اى را بفرستیم که اولاً فقری است که معنایش یعنى نداشتن! ضمن این که این نداشتن هم هیچ وقت به خدا نمى‏رسد! براى این که وجود خدا دارایى مطلق است و هیچ وقت واجد فقر نمى‏شود. لکن می‌بینم که این معناى لطیف در دعاى عرفه آمده است؛ ها أنا أتَوَسَّلُ اِلَیْکَ بِفَقْری اِلَیْکَ. اما چقدر مى‏توانم به این وسیله (فقر) اطمینان داشته باشم که کارى انجام دهد، در حالى که این وسیله هیچ وقت به تو نمى‏رسد؛ وَ کَیْفَ أتَوَسَّلُ اِلَیْکَ بِما هُوَ مُحالٌ اَنْ یَصِلَ اِلَیْکَ؟! فقرچیزى است که محال است هرگز به تو برسد، پس چطور واسطه‌ای شود بین من و تو؟! تعبیر خیلی لطیفى است و به اندازه‏اى که بنده یادم هست، در  هیچ دعا و مناجات دیگرى این تعبیر این‌طور نیامده است.

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ٧:٠٠ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱٠ آبان ۱۳٩٠

چراغ راه در کلام امام خامنه ای (مدظله العالی )

بگذار احساس نا امنی کند

کسی که متخلّف است و می‏ترسد، بگذار بترسد و احساس ناامنی کند. در نظام اسلامی، آدم گناهکار باید احساس ناامنی کند. هر نظامی که در آن بی‏گناهان بترسند که مبادا مورد تعرّض قرار گیرند و گناهکارانِ عمده احساس آسایش و آرامش کنند، آن نظام، نظامِ منحرفی است. نباید بگذاریم نظام ما این‏گونه شود. در نظام اسلامی، متخلّف و گناهکار و متخطّی - هر که هست - باید احساس نگرانی کند و بداند که پنجه عدالت، دیر یا زود گریبان او را خواهد چسبید. سرپنجه عدالت باید قوی باشد. دستگاه قضایی باید قوی باشد. نیروی انتظامی در چارچوبی که قانون برای او معیّن کرده است، باید قوی باشد. قوّت و اقتدار و سرپنجه پولادین با مردم ضعیف بد است.

25/4/1376

   + خلیل رنجبر - ۱۱:۱٤ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٥ آبان ۱۳٩٠