با ولایت زنده ایم


ملتی که بصیرت نداشته باشد فریب می خورد. امام خامنه ای (روحی فداه)

مقام والای مادر در قرآن

آیة الله عبدالله جوادى آملى

نوع دستورهایى که اسلام به زن ومرد مى‏دهد، در عین حال که یک راه مشترکى براى هر دو قائل است ولى راه مخصوص را هم از نظر دور نمى‏دارد، وقتى احترام به پدر ومادر را بازگو مى‏کند، براى گرامى داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه وبالاستقلال طرح مى‏کند. قرآن کریم مى‏فرماید:

اما یبلغن عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف و لا تنهرهما و قل لهما قولا کریما (1)

اگر یکى از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها حتى «اوف‏» مگو وبه آنها پرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى.

ودر بخشى دیگر مى‏فرماید: ما سفارش کردیم به انسان که احسان را نسبت‏به پدر و مادر فراموش نکند:

و وصینا الانسان بوالدیه احسانا (2)

وانسان را نسبت‏به پدر ومادرش به احسان سفارش کردیم.

و قضى ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا (3)

پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید وبه پدر ومادر خود احسان کنید. ودر جاى دیگر احسان به پدر ومادر را در کنار عبادت حق یاد مى‏کند:

ان اشکر لی و لوالدیک (4)

شکر گزار من وپدر ومادرت باش.

اما با همه این تجلیل‏هاى مشترک، وقتى مى‏خواهد از زحمات پدر ومادر یاد کند، از زحمت مادر سخن مى‏گوید، نه از زحمت پدر، آنجا که مى‏فرماید:

و وصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها و وضعته کرها و حمله و فصاله ثلاثون شهرا (5)

زحمات سى ماهه مادر را مى‏شمارد، که: دوران باردارى، زایمان، ودوران شیرخوراگى براى مادر دشوار است. وهمه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذکر مى‏کند. قرآن کریم به هنگام یادآورى زحمات حتى اشاره‏اى هم به این موضوع ندارد که: پدر زحمت کشیده است.

بنابراین، آیات قرآن که در مورد حق شناسى از والدین آمده است‏بر دو قسم است: یک قسم حق شناسى مشترک پدر ومادر را بیان مى‏کند وقسم دیگر، آیاتى است که مخصوص حق شناسى مادر است، قرآن کریم اگر درباره پدر حکم خاصى بیان مى‏کند فقط براى بیان وظیفه است، نظیر:

و على المولود له رزقهن و کسوتهن بالمعروف (6)

خوراک وپوشاک مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است.

ولیکن هنگامى که سخن از تجلیل وبیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذکر مى‏کند.

.........................................................

1 -  اسراء، 23.

2-  احقاف، 15.

3 - اسراء، 23.

4 -  لقمان، 14.

5 - احقاف، 15.

6 - بقره، 233.

زن در آینه جلال و جمال صفحه 177

   + خلیل رنجبر - ۸:٤٥ ‎ق.ظ ; شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٠

کلمات قصار حضرت امام خمینی (ره)

انبیاى الهى

انبیا آمدند که این قوه ها را بالفعل کنند ، انسان بالقوه ، انسان بالفعل بشود.

کوشش انبیا از اول تا آخر ، این بوده است که این موجود را ، به صراطمستقیم دعوت کنند و راه ببرند.

بعثت براى این است که اخلاق مردم را ، نفوس مردم را ، ارواح مردم را واجسام مردم را ، تمام اینها را از ظلمتها نجات بدهد ، ظلمات را بکلى کناربزند و به جاى او نور بنشاند.

انبیا آمدند که مردم را از ظلمات به نور دعوت کنند.

مساله بعثت ، یک تحول علمى عرفانى در عالم ایجاد کرد که آن فلسفه هاى خشک یونانى را ، که به دست یونانى ها تحقق پیدا کرده بود ، و ارزش هم داشت- و دارد - مبدل کرد به یک عرفان عینى و یک شهود واقعى ، براى ارباب شهود.

آن چیزى که انبیا مى خواستند، این بود که همه امور را الهى کنند ; تمام ابعاد عالم را ، و تمام ابعاد انسان را - که خلاصه عالم است ، عصاره عالم است - ; انبیا براى این آمدند که همه اینها را الهى کنند.

برکت وجود رسول اکرم برکتى است که در سرتاسر عالم ، از اول خلق تا آخر ،یک همچو موجودى با برکت نیامده است ، و نخواهد آمد.

پیغمبر اعظم است ، که از خودش هیچ نیست ، هر چه هست وحى ظل الله ;است.

صلوات و سلام خداى بزرگ بر حضرت عیس بن مریم ، روح الله و پیامبرعظیم الشان ، که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود.

صلوات و سلام خداى بزرگ بر مادر عظیم الشان ، مریم عذرا ، و صدیقه حورا ، که با نفخه الهى ، چنین فرزند بزرگى را به تشنگان رحمت الهى تسلیم نمود.

خطاب به کشیشان، براى رضاى خدا و پیروى دستور حضرت مسیح ، یک بارناقوسها را در معابدتان ، به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن ستمگران به صدادرآورید.

انبیا اساس کارشان این بوده است که این حب نفس را - تا آن مقدار که ممکن است - سرکوب ، و نفسها را مهار کنند.

ما صلاح جامعه را مى خواهیم، ما تابع پیغمبرهایى هستیم که آمده اند براى اصلاح جامعه، آمده اند براى اینکه جامعه را به سعادت برسانند.

اگر تمام انبیا جمع بشوند در یک محلى ، هیچ وقت با هم نزاع نمى کنند.

اگر تمام انبیا - علیهم السلام- در یک عصر مجتمع مى شدند ، هیچ اختلافى نداشتند.

انبیا بنایشان بر این بود که دست به شمشیر نبرند الا براى آنها که علاجى ندارند جز شمشیر ، و فاسد مى کنند جامعه را.

منطق انبیا این است که اشداء باید باشند بر کفار و بر کسانى که بر ضد بشریت هستند ، بین خودشان هم رحیم باشند. و آن شدت هم رحمت است.

انبیا غصه مى خوردند براى کفار ، غصه مى خوردند براى منافقین ، که چرا بایداینها این طور باشند.

انبیا که مبعوث شدند اول با طبقه بالا مقابله کردند ; حضرت موسى با فرعون مقابله کرد.

طبقه بالا اولى هستند به این که مقابل شوند و هدایت بشوند.

   + خلیل رنجبر - ٤:۱٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٠

رهنمودهای امام خمینی درباره ضرورت تداوم حماسه حضور مردم

انتخابات بستر حضور گسترده مردم و تجلی گاه تکرار حماسه پرشور ملتی است که نهضتی عظیم را به رهبری مصلح و انقلابگر بزرگ قرن حضرت امام خمینی به ثمر رسانده است و برای شکل گیری و بقای نظام حکومتی برخاسته از آن در عرصه های گوناگون مقابله با قدرت های استعماری و اذناب و ایادی داخلی آنها به دفاع پرداخته است . اینک این مردم دیگربار در صحنه انتخابات حاضر می شوند تا انقلاب اسلامی را تداوم بخشند و بقای نظام اسلامی را تضمین کنند و راه امام خمینی را که احیاگر دین و عزت بخش مسلمین و منادی بزرگ آزادی و استقلال است تداوم دهند. برای انجام انتخابات صحیح و موفق و برتر رهنمودهای امام خمینی همچنان مشعل راه ملت مسلمان ایران می باشد.

اگر یک نفر آدمی باشد که فیلسوف باشد یک آدمی باشد که تمام عالم را در تحت سیطره علمی خودش برده باشد لکن جمهوری اسلامی را نمی خواهد این را تعیین نکنید.

آن چیزی که الان لازم است بر همه آقایان بر همه شما جوانان بزرگان و بر همه قشرهای ملت این است که چشمهایشان را باز کنند با مطالعه با دقت افرادی که ... تعیین می کنند صفات خاصی را داشته باشند : اول اینکه مومن باشند مومن به این نهضت باشند جمهوری اسلامی را بخواهند طرفدار مردم باشند امین باشند اسلامی باشند شرقی و غربی نباشند انحرافات مکتبی نداشته باشند » .

عزیزان من که امید نهضت اسلامی به شماست در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید و به صندوقها هجوم آورید و آرا خود را در آنها بریزید » .

« وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر در صحنه باشند »

همه مسوول سرنوشت کشور و اسلام می باشند چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده .

روز سرنوشت سازی است می خواهید زمام کشور را به یک کسی بدهید که موثر در مقدرات کشور شما باشد سهل انگاری نکنید و به پای صندوقها بروید.

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ ; یکشنبه ٢٥ اردیبهشت ۱۳٩٠

خورشید من بر آی...

دل را زبی خودی سر از خود رمیدن است

جان را هوا ی از قفس پریدن است

از بیم مرگ نیست که سر داده ام فغان

بانگ جرس به شوق به منزل رسیده است

دستم نمی رسد که دل از سینه برکنم

باری علاج شکرگریبان دریدن است

شامم سیه تراست زگیسوی سرکشت

خورشیدمن برآی که وقت دمیدن است

بوی توای خلاصه گلزار زندگی

مرغ نگه در آرزوی پرکشیدن است

بگرفت آب و رنگ ز فیض حضورتو

هر گل دراین چمن که سزاواردیدن است

با اهل درد شرح غم خود نمی کنم

تقدیم غصه ی دل من ناشنیدن است

آن راکه لب به دام هوس گشت آشنا

روزی امین سزا لب حسرت گزیدن است

..................

شعر از مقام معظم رهبری

   + خلیل رنجبر - ۱۱:۱۳ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢۱ اردیبهشت ۱۳٩٠

مرز میان خودی و غیر خودی

امام سید علی خامنه ای: اگر کسی مرزبندی شفاف با دشمنان انقلاب و دین نکند، قدر خود را کاهش داده است و اگر به آنها گرایش پیدا کند، از دایره نظام خارج میشود.

در سخنان 2 تیر 89 مقام معظم رهبری

   + خلیل رنجبر - ٤:٢٩ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٠

شهادت حضرت زهرا (س) تسلیت باد.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پاره تن پیامبر اعظم (ص) بر شیفتگان و دوستداران امامت و ولایت تسلیت باد.

   + خلیل رنجبر - ۱:٢٦ ‎ب.ظ ; شنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٠

جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامی

امام زمان (عج)
اعتقاد به مهدویت و وجود مقدس مهدى موعود (ارواحنافداه)، امید را در دلها زنده مى‏کند.
انتظار، یعنى دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگى بشر.
جامعه‏یى مى‏تواند پذیراى مهدى موعود (ارواحنافداه) باشد که در او آمادگى و قابلیت باشد.
دورانى خواهد رسید که قدرت قاهره‏ى حق، همه‏ى قله‏هاى فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشم‏انداز زندگى بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معناى انتظار دوران امام زمان این است.
روز نیمه‏ى شعبان، روز امید و ایمان به آینده، روز مجاهدان پاکباز و صادق و روز نگاه به آینده‏ى روشن و تلاش براى آن است.
شیعه‏ خوب کسى است که حضور امام زمان را حس کند و خود را در حضور او احساس نماید. این، به انسان امید و نشاط مى‏بخشد.
عید بسیار بزرگ و مسعود میلاد حضرت خاتم‏الاوصیا، حضرت ولىّ‏عصر و صاحب‏الزمان (ارواحناله‏الفداوعجّل‏اللَّه تعالى‏له‏الفرج) را به همه‏ى شیعیان عالم و به همه‏ى کسانى که در هر نقطه‏ى عالم، از ستم و ظلمات حکومتهاى طاغوتى رنج مى‏برند و امیدى مى‏طلبند، تبریک عرض مى‏کنم.
قطب عالم امکان و ملجأ همه‏ى خلایق، اگر چه غایب است و ظهور نکرده؛ اما حضور دارد.
کسى که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‏هاى صلاح را آماده کند و کارى کند که بتواند براى تحقق صلاح بایستد.
یکى از مهمترین روزهاى سال، همین روز نیمه‏ى شعبان است که هم مصادف با ولادت ذى‏جود مسعود حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) شده است، و هم شب و روز نیمه‏ى شعبان - با قطع نظر از ولادت این بزرگوار در این شب و روز - از لیالى و ایام متبرک هستند.
کسى که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‏هاى صلاح را آماده کند و کارى کند که بتواند براى تحقق صلاح بایستد.

   + خلیل رنجبر - ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٠

به یاد رفیقان

حرفی بگوی و از لب خود کام ده مرا

ساقی زپا فتاده شدم جام ده مرا

فرسود دل ز مشغله جسم و جان بیا

بستان زخود فراغت ایام ده مرا

رزق مرا حواله به نامحرمان مکن

از دست خویش باده گلفام ده مرا

بوی گلی مشام مرا تازه می‌کند

ای گلعذار بوسه به پیغام ده مرا

بنما تبسمی و خزانم بهار کن

ای نخل بارور گل بادام ده مرا

عمرم برفت و حسرت مستی زدل نرفت

عمری دگر زمعجزه جام ده مرا

ای عشق شعله بر دل پر آرزو بزن

چندی رهایی از هوس خام ده مرا

جانم بگیر و جام می از دست من مگیر

ای مدعی هر آنچه دهی نام ده مرا

مرغ دلم به یاد رفیقان به خون تپید

یا رب امید رستن از این دام ده مرا

بشکفت غنچه دلم ای باد نوبهار

خندان دلی بسان «امین» وام ده مرا

........

شعر از مقام معظم رهبری

   + خلیل رنجبر - ۱٢:۱٦ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٠

این تیر و آن کماندار !

دیروز آقای دکتر احمدی نژاد بعد از یک غیبت 11 روزه که از ایشان انتظار نمی رفت و تعجب همراه با تاسف دوستان واقعی رئیس جمهور محترم را در پی داشت، به دفتر کار خود بازگشت و با این اقدام- هرچند دیرهنگام- خویش، خواب خوش دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی آنها را به کابوس تبدیل کرد. در فاصله 11 روز گذشته آنچه در میان مردم دیده می شد، نگرانی توام با دلخوری از رئیس جمهوری بود که با اعتقاد به پیروی بی چون و چرای ایشان از رهبر و مقتدای خویش انتخاب کرده بودند و او نیز در خدمت به خلق خدا و ایستادگی در مقابل باج خواهی نظام سلطه جهانی، سنگ تمام گذاشته بود و اکنون در پی ماجرای اخیر، دلشوره داشتند که مبادا در گزینش خود به خطا رفته باشند! در دیگر سوی این میدان، دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب و دنباله های حقیر و شکست خورده آنها ایستاده بودند که با توهم حاکمیت دوگانه، آرزوی بیش از سه دهه بر زمین مانده خود را - دستکم به ظاهر- برآورده شده تلقی می کردند و با ذوق زدگی- یا تظاهر به ذوق زدگی- این «آرزو» را به «خبر» تبدیل کرده و به شیپور فریب و پر سر و صدای خود سپرده بودند. و اما، در این میان گروه دیگری نیز بودند که ماجرای پلشت اخیر را خود آفریده بودند و یا در پیدایش آن نقش برجسته و پررنگی داشتند. این جماعت که با استناد به مواضع و عملکرد چند ساله شان در میان مردم و نزد دوستداران واقعی رئیس جمهور محترم، «جریان انحرافی» نام گرفته اند، طی 11 روز گذشته، به گواهی آنچه بر زبان و قلم آورده اند، نه دغدغه نظام را داشتند و نه سرنوشت رئیس جمهوری که لاف دوستی و نزدیکی با او را می زدند برایشان اهمیت داشت! آنها فقط نگران خود بودند. در این گزاره ها- که اندکی از بسیارهاست- همه روزه از سوی گروه انحرافی و به صورت پیامک برای این و آن ارسال می شد، دقت کنید؛ «باند قدرت و ثروت، آقای مشایی را هدف حمله و هجوم ناجوانمردانه خود قرار داده اند»! «مخالفان ولایت فقیه به احمدی نژاد و آقای مشایی هجوم آورده اند»!و... اعضای جریان انحرافی توضیح نمی دادند؛ کسی که 18 پست حساس دولتی و هزاران میلیارد تومان پول بی حساب و کتاب را در اختیار خود دارد و بدون احساس نیاز به پاسخگویی در برابر قانون، دست به هر کاری که مایل باشد می زند و مبالغ نجومی از بیت المال را هرجا که بخواهد هزینه می کند و... صاحب ثروت و قدرت است، یا آن بسیجی پاکباخته و تهی دست که تاراج بیت المال و حضور غریبه ها در کانون های حساس نظام را برنمی تابد و علیه گروه منحرف خروش برمی دارد؟!...

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱٢ اردیبهشت ۱۳٩٠

شرح مختصر از زندگانی استاد شهید آیت الله مطهری

استاد شهید آیت الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان  واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.

در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد می رفته و از محضر ایشان استفاده می کرده است. مولف شهید مدتی نیز از محضر مرحوم آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره های معنوی فراوان برده است. از اساتید دیگر استاد مطهری می توان از مرحوم آیت الله سید محمد حجت ( در اصول) و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (در فقه) نام برد. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده است. در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می رود به تهران مهاجرت می کند. در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی می پردازد. در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می گردد. در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز می کند. در سالهای 1337 و 1338 که انجمن اسلامی پزشکان تشکیل می شود .استاد مطهری از سخنرانان اصلی این انجمن است و در طول سالهای 1340 تا 1350 سخنران منحصر به فرد این انجمن می باشد که بحثهای مهمی از ایشان به یادگار مانده است.

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ٢:٤٤ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٠

هر اقدامی که موجب خوشحالی دشمنان و ناراحتی دوستان شود، مذموم است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی:

هر اقدامی که موجب خوشحالی دشمنان و ناراحتی دوستان شود، مذموم است.

دیدار رئیس و اعضای شورایعالی استانها و شهرداران مراکز استانها

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی استانها و شهرداران مراکز استانها، شوراهای اسلامی شهر و روستا را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران و نهادی برخاسته از آراء، و دیدگاههای مختلف و خواست مردم دانستند و با تأکید بر لزوم هماهنگی و انسجام و رقابت مثبت برای خدمت، خاطرنشان کردند: هرگونه اقدامی که موجب خوشحالی و جنجال دشمنان و ناراحتی دوستان شود، مذموم است و باید از آن پرهیز شود. ایشان افزودند: اگر نتیجه روند کارها، همکاری و همدلی و انسجام باشد، قطعاً تفضلات و عنایت خداوند متعال را روزافزون خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی نهاد شوراها را از موضوعات بسیار مهم، دقیق و حساس و دارای معنای عمیق دانستند و تأکید کردند: اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورتها و دیدگاهها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظامهای ارتجاعی و استبدادی است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که از روز اول، آراء، افکار و خواست مردم، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

ایشان با اشاره به دیدگاههایی که درخصوص وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد تأکید کردند: ملاک اصلی در چگونگی وظایف شوراها، قانون اساسی است و تنها مرجع تفسیر قانون اساسی نیز شورای نگهبان است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نظر شورای نگهبان همواره حجت است، افزودند: درخصوص شوراها نیز که آیا وظایف آنها نظارت صرف است و یا نظارت همراه با اجرا، نظر شورای نگهبان باید ملاک قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: البته برای نظارت هم می توان ساز و کاری تعیین کرد که از یک طرف اجرا نباشد و از طرف دیگر تبدیل به نظارت بی خاصیت نیز نشود. ایشان با تأکید بر نقش آفرین بودن شوراها در کشور و لزوم حفظ و تقویت شوراها، افزودند: یکی از نکات مهم درباره شوراها، زمینه پاسخگویی به تنوع اقلیم، وآداب  کشور در این نهاد مردمی است.

رهبر انقلاب اسلامی توجه جدی به مسائل فرهنگی در شهرها و روستاها را از مهمترین وظایف شوراها و شهرداریها برشمردند و خاطرنشان کردند: خدمات متنوع در شهرها و روستاها از جمله ساختمان سازیها، احداث خیابانها، نامگذاریها و زیباسازی ها باید ضمن همخوانی با پیشرفتهای روز، با معماری ایرانی، اعتقادات دینی، بافت اجتماعی و شرایط آب و هوایی هر منطقه نیز متناسب باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی از خصوصیات برجسته و بارز نظام جمهوری اسلامی ایران را استقلال و هویت دانستند و تأکید کردند: ما به برکت اسلام توانسته ایم هویت ایرانی خود را حفظ کنیم و این حقیقت، باید در همه خدمات و امور شهری خود را نشان دهد.

ایشان افزودند: عامل اصلی برای پیشرفت کشور و حرکت به سوی عزت واقعی، حفظ و تقویت فضای تدین و دین داری در فضای شهرها و روستاها است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم هماهنگی و انسجام میان شوراها و همه دستگاههای کشور خاطرنشان کردند: هرگونه ناهماهنگی و رقابت منفی،  برای کشور بسیار مضر است.

حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری یکی از ملاک های امام خمینی (ره) مبنی بر مذموم بودن هر اقدام و کاری که موجب خوشحالی دشمن شود، افزودند: باید از هر کار و اقدامی که موجب پایکوبی و جنجال دشمنان می شود، و دوستان را نیز ناراحت می کند، پرهیز شود.

در ابتدای این دیدار آقای چمران رئیس شورایعالی استانها، حضور یک صد و ده هزار نفر از سراسر کشور در شوراهای اسلامی شهر و روستا و حضور هفتاد و پنج عضو شوراها از 31 استان در شورایعالی استانها را تبلور زیبای مردم سالاری دینی دانست و گفت: یکی از مشکلات کنونی شوراها، جایگاه و وظیفه آن است که در حد نظارت تعیین شده است.

وی درآمدهای پایدار را نیز یکی دیگر از مشکلات شوراها و شهرداریها برشمرد و خواستار توجه بیشتر رسانه ها بویژه صدا و سیما به شوراها و شورایعالی استانها و هماهنگی بیشتر محاکم قضایی و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور با شوراها شد.

آقای قالیباف شهردار تهران به نمایندگی از شهرداران مراکز استانها نیز در سخنانی با اشاره به تنوع و گستردگی وظایف شهرداریها که فراتر از ارائه خدمات صرف است، گفت: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، شفافیت مالی، طرح های تفصیلی، توجه به کارهای میدانی، اهتمام به مناطق محروم و حاشیه ای، پاسخگویی مستقیم به مردم، استفاده از فناوری اطلاعات، توجه به محیط زیست و توجه به مسائل فرهنگی از اولویتهای شهرداران کلان شهرها است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

   + خلیل رنجبر - ٤:۳٠ ‎ب.ظ ; شنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩٠

مصدق از نگاه امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری (حفظه الله )

نویسنده: محمدعلی عبدالصمد
از زندگی و تاریخ و تحولات دکتر محمدمصدق حرفها و کتابهای زیادی گفته و نوشته شده و امروز هم بعد از گذشته سالها هنوز هواداران مصدق مخصوصا قشرهای روشنفکری غرب گرا تلاش می کنند تا همچنان در غوغای نفت که یک خواست ملی بود اصول فکری و وابستگیهای به غرب و خصلتهای شخص وی را به فراموشی عمری بسپارند و به ملت و خصوصا جوانان ناآشنا یا کم اطلاع نسبت به تاریخ و حقایق تاریخی مصدق و راه او را حق جلوه دهند.
تاریخ نگاران هواداران مصدق نیز نسبت به دیدگاهها و عملکرد وی نسبت به اسلام و روحانیت و احکام قضایی اسلام و مساعدتش با رضاخان و ارتباطاتش با انگلستان و آمریکا و عوامل این کشور و نوشته های او در مسائل مختلف با اغماض عجیب روبه رو می شوند و هیچ آگاهی نسبت به این مسائل ارائه نمی دهند و بشدت تلاش می کنند تا این مسائل را در شور و هیجان نفت بپوشانند.
لذا ضروری می بینم در این مختصر به آن روی سکه چهره مصدق از نگاه تیزبین و عبرت آمیز حضرت امام خمینی (ره ) و مقام معظم رهبری (حفظه الله ) که در جریان شناسی روشنفکران و بازشناسی اسلام ناب نقش مهمی داشتند اشاره داشته باشم.
چه سیلی به ما زد آن آدم
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ملی گرایان در خصوص تغییر نام مجلس از ملی به اسلامی جوسازی عجیبی کردند که حضرت امام خمینی (ره ) را وادار به موضع گیری نمود. معظم له در ضمن نقل جریان سازی ملی گراها به قضیه فوق اشاره می نمایند و کار مصدق را در ردیف کار محمدرضا که در سال 1342 به مدرسه فیضیه هجوم برد و آن جنایت هولناک را به وجود آورد قرار دادند.
«آقایان سریک ملی شدن چیز امروز دیدید که التماس می کنند که بگذارید یک قدری بگذرد یک قدری بگذرد ببینیم ملی چطوری است. ما چقدر سیلی از این ملیت خوردیم من نمی خواهم بگویم که در زمان ملیت در زمان آن کسی که این همه از آن تعریف چه سیلی به ما زد آن آدم من نمی خواهم بگویم که طلبه های مدرسه فیضیه را به مسلسل بستند در آن زمان همان طور]مصدق [می کنند که زمان پهلوی بستند. که من و آقای حائری بالای سر این جوانهایی که از مدرسه فیضیه به تیر بسته شده بودند رفتیم و اطبا جرات نمی کردند بنویسند این زخمی شده است. بروند کنار اینها بروند گم بشوند اینها اینها منحل باید باشند. ما نمی توانیم تحمل کنیم به این که هرکسی هر جور دلش می خواهد «خیر من دلم می خواهد که حالا دموکرات باشد من دلم می خواهد که ملی باشد من دلم می خواهد که ملی و اسلامی باشد» ما از اینها ضربه دیده ایم ما اسلام را می خواهیم غیر اسلام را نمی خواهیم مجلس باید اسلامی باشد مجلس باید افکارش افکار اسلامی باشد تا ما بتوانیم چه کنیم.» 2

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ٩:٠٧ ‎ق.ظ ; پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳٩٠

چهل حدیث از حضرت زهرا (سلام الله علیها)

1. مَن أصعَدَ إلی الله خَالَص عِبادَتِهِ أهبَطَ الله عزوجل إلیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِه

کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

بحار الانوار، ج 70، ص 249

2. إنَّ السَّعِید، کُلّ السَّعِید، حَقّ السَّعید مَن أحَبَّ عَلِیّاً فِی حَیاتِه و بَعد مَوتِه

همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.

مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى، ج‌ 9، ص‌ 132

3. نَحنُ وَسِیلَتُهُ فِی خَلقِه و نَحنُ خاصَّتُهُ و مَحلُّ قُدسِهِ و نَحنُ حُجَّتُهُ فِی غَیبِهِ و نَحنُ وَرثَةُ أنبِیائِه

ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم، ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها، ما دلیل های روشن خدا و وارث پیامبران الهی هستیم.

شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ابن‌ ابی‌ الحدید، ج‌ 16، ص‌ 211

4. قاریُ الحَدِید، و أذا وَقَعَت، و الرَّحمن، یُدعَی فِی السَّمواتِ و الأرضِ، سَاکِن الفِردَوسِ

تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرّحمن در آسمان ها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.

کنزالعمال، ج‌ 1، ص582

5. خِیارُکم اَلیَنُکُم مَناکِبَهً وَ اَکرَمُهُم لِنِسائِهم

بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225

6. اَشَدُّ النّاسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب

کوشاترین مردم تارک گناهان است.

تحف العقول،ص519

7. فَجَعَل الله…إطاعَتَنا نِظاماً لِلمِلَّة و إمامَتَنا أمانَاً لِلفُرقَةِ

خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

نهج الحیاة، ص 36

8. جَعَلَ الله … بِرِّ الوالِدَینِ وِقَایَةً مِنَ السَّخَطِ، و صِلَةَ الأرحَامِ مِنسَاةً فِی العَمرِ و مِنماةً للعَدَدِ

خدای تعالی نیکی به پدر و مادر را واجب فرمود تا از خشم او در امان بمانند، و دستگیری از خویشان را موجب افزایش عمر و سبب فزونی جمعیت و قدرت قرار داد .

نهج الحیاة، ص 102

9. جَعَل الله… العَدلَ تَنسِیقَاً لِلقُلُوب

خدای تعالی عدالت را مایه وحدت و هماهنگی دل ها قرار داد .

نهج الحیاة، ص 102

10. جَعَل الله … الأمر بِالمَعرُوف مَصلَحَةً لِلعامَّة

خداوند امر به معروف را جهت اصلاح جامعه واجب فرمود .

نهج الحیاة، ص 102

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٧ اردیبهشت ۱۳٩٠

جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامی

فاطمه زهرا (س)
آن بزرگوار محدثه بود، یعنى فرشتگان بر او فرود مى‏آمدند، با او مأنوس مى‏شدند و سخن مى‏گفتند. این زندگى جهادى فاطمه‏ى زهرا(علیهاالسّلام)است که بسیار عظیم است و فوق‏العاده است و حقیقتاً بى‏نظیر است، و یقیناً در ذهن بشر چه امروز و چه در آینده یک نقطه درخشان و استثنایى است. حضرت فاطمه‏ زهرا(علیه االسّلام) به عنوان یک بانوى بزرگ این فرصت و قدرت را بازیافت تا خود را به بلندترین مرتبه کمال انسانى به اوج نقطه برساند.
دخت گرامى رسول اکرم معماى ناشناخته‏ى ذهن و معارف بشرى است و آن حضرت را فقط با پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین مى‏توان مقایسه کرد. در واقع فاطمه‏ى زهرا فجر درخشانى است که از گریبان او، خورشید امامت و ولایت و نبوت درخشیده است. علو درجه‏ى معنوى و ملکوتى ام‏الائمة النجباء حضرت فاطمه‏ى زهرا(سلام‏اللَّه‏علیها) براى ذهن قاصر ما قابل درک نیست.مقام حضرت فاطمه‏ى زهرا در خور آن است که عقول برجسته‏ى انسانهاى بزرگ در آن بیندیشند. [فاطمه‏ى زهرا] آسمان بلند و رفیعى است که در آغوش آن، ستاره‏هاى فروزان ولایت قرار گرفته است. زندگى امیرالمؤمنین و فاطمه‏ى زهرا نمونه است.

   + خلیل رنجبر - ٩:٠٧ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٦ اردیبهشت ۱۳٩٠

شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس

امدادهاى غیبى خداوند در شکست ظالمین.

حالا همه کشتیهایتان را هم بیاورید اینجا، همه طیاره هایتان را هم بفرستید اینجا، مسئله حالا غیر سابق است. ما اتکال به خدا داریم. ما براى این جهان یک مدبّر را مى‏دانیم هست. آنهایى که تاکنون توجه نداشتند خوب توجه پیدا بکنند که یک ملتى که هیچ نداشت جز اللَّه اکبر، و او همه چیز است، چطور همه قوا را کنار زد، و این قواى شیطانى که همه پشتیبانش بودند، نه فقط ابرقدرتها، قدرتهاى پایین دست هم دنبال او بودند، و ما را نمى‏گذاشتند در یک مملکتى زندگى کنیم و فعالیت کنیم، همه موافق با او بودند. این چه بود که این ملت ضعیف بدون تجهیز، بدون تدریب نظامى (آموزش فنون نظامى.) را بر اینهمه قدرتها غلبه داد؟ این جز این بود که رعبى را که خدا در دلهاى این سران انداخت، ما را به رعب، به رعبى که خدا در قلب اینها انداخت پیروز کرد؟ این جز همان است که در صدر اسلام هم یک عده قلیل را بر عده‏هاى کثیر پیروز کرد، و همچو رعبى در قلبها انداخت که نتوانستند مقاومت کنند در مقابل سى هزار جمعیت عرب، که هر چندتایشان یک شمشیر داشت، و هر چندتایشان یک شتر داشت، و آنها هفتصد هزار جمعیت بودند که شصت هزارشان طلیعه بود و غلبه کردند اینها بر آنها، چه بود؟ این جز این بود که یک دست غیبى در کار است؟! نباید بیدار بشوند آنهایى که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‏اند؟ نباید بیدار بشوند؟ کى این هلیکوپترهاى آقاى کارتر را که مى‏خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شنها ساقط کردند، شنها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست، قوم عاد را باد از بین برد. این باد مأمور خداست، این شنها همه مأمورند. تجربه بکنند باز .

لکن ما نباید مغرور بشویم. من به ملت ایران عرض مى‏کنم که مغرور نشوید. تمام قدرت، قدرت خداست و باید اتکال به او بکنید، و خودتان را فانى بکنید در آن قدرت بزرگ. مادامى که ملت ایران همان قدرت اول را که قدرت معنوى بود و با اللَّه اکبر پیش برد، مادامى که این حفظ بشود شما بیمه هستید؛ بیمه الهى هستید. خدا نکند که دستهایى که الآن در کار هست و مى‏خواهند شما را مأیوس بکنند، اینها در این شیطنتشان پیروز بشوند، و شما را از آن حالى که در اول انقلاب داشتید منحرف کنند، که آن روز، روزى است که خداى تبارک و تعالى عنایتش را خداى نخواسته از شما بر مى‏دارد و شما به همان حالها مى‏افتید. حفظ کنید؛ حفظ کنید آن حالى که در اول نهضت داشتید. شما نهضت براى شکم نکردید، شما نهضت براى اتاق و حیاط نکردید، شما نهضت نکردید براى اینکه یک مقامى پیدا بکنید. شما آرزوى شهادت نمى‏کنید به اینکه برسید به یک مثلًا فرشى و یک نوایى. این حال را که حالى است الهى حفظ کنید، و مادامى که این حفظ بشود شما پیروز هستید. و من وعده پیروزى به شما مى‏دهم. و خداى تبارک و تعالى، وعده پیروزى داده است به شما: انْ تَنْصُرُوا اللَّه یَنْصُرْکُمْ. (بخشى از آیه 7 سوره محمد (ص)) اقدامتان را ثابت نگه دارید و مشتهاى گره کرده را که مشتهاى الهى است حفظ کنید، و از هیچ ابرقدرتى نترسید، و از هیچ تبلیغاتى،داخلى و خارجى، هیچ خوفى نداشته باشید.ما راه خودمان را مى‏رویم و آن راه خداست .

.........................

صحیفه امام، ج‏12، ص: 379 الی 381

   + خلیل رنجبر - ٩:٥٢ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٥ اردیبهشت ۱۳٩٠

استراتژی امام (ره) در مورد اسرائیل

 1 - لزوم ایستادگی و مقابله مسلمانان جهان با اسرائیل
برای من یک مطلب به شکل معماست و آن این است که همه دول اسلامیه و ملت های اسلام می دانند که درد چیست ، می دانند که دستهای اجانب در بین است که اینها را متفرق از هم بکند ، می بیند که با این تفرقه ها ضعف و نابودی نصیب آنها می شود ، می بینند که دولت پوشالی اسرائیل در مقابل اسرائیل ایستاده که اگر مسلمین مجتمع بودند هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد ، معذالک در مقابل او زبون هستند ، معما اینست که با این که اینها را می دانند، چرا به علاج قطعی که ان اتحاد و اتفاق است روی نمی آورند؟ چرا توطئه هایی که استعمارگرها برای تضعیف آنها به کار می برند، آنها توطئه ها را خنثی نمی کنند؟ آیا این معما چه وقت باید حل شود ؟ و پیش کی باید حل بشود؟ این توطئه ها را کی باید خنثی کند غیر از دولت های اسلام و ملت های مسلمین ؟ این معمایی است که شما اگر جوابی دارید و حل کردید ، این معما را به ما هم تذکر بدهید.
بیانات امام خمینی )ره) در دیدار با وزیر خارجه سوریه ، صحیفه نور ،ج 8 ،25//58 ، ص 236 - 235

………………………………………………. 
2 - لزوم پشتیبانی از مجاهدین فلسطینی و مبارزه با صهیونیزم و اسرائیل
اختلاف نظر و مزدوری بعضی سران کشورهای اسلامی ، به هفتصد میلیون مسلمان ، علی رغم معادن و ثروت ها و امکانات طبیعی شان ، فرصت و امکان کوتاه کردن دست استعمار و صهیونیسم و محدود کردن نفوذ بیگانگان را نمی دهد، خودخواهی و دست نشاندگی و تسلیم بعضی دولتهای عربی در بلاد نفوذ بیگانگان ، مانع این می شود که دهها میلیون عرب بتوانند سرزمین فلسطین را از اشغال و غصب اسرائیل برهانند. همه باید بدانند که هدف دولتهای بزرگ از ایجاد اسرائیل تنها با اشغال فلسطین پایان نمی پذیرد ، آنها در این نقشه اند که (پناه بر خدا ) تمامی کشورهای عربی را به همان سرنوشت فلسطین دچار کنند و امروزه ما ناظر جهاد مبارزین فلسطینی در راه سپردن سرنوشت فلسطین به فلسطینی ها هستیم ، ناظر مجاهدانی هستیم که جان بر کف به جهاد قهرمانانه علیه اشغال و تجاوز و در راه آزادی فلسطین و سرزمین های اشغال شده بپا خاسته اند، ناظرآنچه که دیروز دست نشاندگان استعمار در اردن و امروز در لبنان بر سر این مجاهدان آوردند ، ناظر تبلیغات و توطئه هایی که علیه آنان به آنجا مختلف همگی به تحریک و به دست گماشتگان استعمار و به منظور جدا کردن گروههای مسلمان از مبارزان فلسطینی و به خاطر بیرون کردن مبارزه از مناطق سوق الجیشی (که موقعیت مناسبی برای ضربه به قوای اسرائیل و صهیونیسم این دشمن غاصب دارد) انجام می گیرد هستیم .

پیام امام خمینی )ره ) به پشتیبانی از فلسطین ، صحیفه نور ، ج1، صص 192 - 194، 19/8/51

بقیه در ادامه مطلب

  ادامه مطلب  
   + خلیل رنجبر - ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ ; شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳٩٠