با ولایت زنده ایم
ملتی که بصیرت نداشته باشد فریب می خورد. امام خامنه ای (روحی فداه)
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ۳٠ فروردین ۱۳٩٠

خاک آن کربلا ... تشنه خون اوست

و زمان انتظار می کشد

تا پای آن شهید بدان کربلا رسد

و آنگاه ... خون شهید ، جاذبه خاک را خواهد شکست و ظلمت را خواهد درید

و معبری از نور خواهد گشود

و روح اش را از آن ، به سفری خواهد برد که که برای پیمودن آن

هیچ راهی به جز شهادت وجود ندارد ...

(شهید سید مرتضی آوینی)

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ٢٩ فروردین ۱۳٩٠

رابطه با آمریکا

روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم است، روابط یک غارت شده با یک غارتگر است.

ما نه تحت حمایت آمریکا و نه تحت حمایت شوروى و نه تحت حمایت هیچ قدرتى نیستیم.

آنهایى که خواب آمریکا را مى بینند خدا بیدارشان کند.

آن روزى که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت.

ما نمى خواهیم آمریکا سرپرست ما باشد، ما نمى خواهیم همه منافع ملت را آمریکا ببرد.

مملکت اسلامى عار است که دستش را دراز کند طرف آمریکا، که شما نان ما رابدهید.

با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.

آمریکا و شوروى اگر دخالت در امور داخلى ما نکنند و با ما روابط حسنه داشته باشند، با آنها روابط برقرار خواهیم کرد.

نویسنده: خلیل رنجبر - یکشنبه ٢۸ فروردین ۱۳٩٠

شهادت بانوی دو عالم شفیعه روز جزا حضرت زهرای اطهر بر امام زمان (عج) و عاشقان ولایت و امامت تسلیت باد

نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٠

جلوه جنت ‏به چشم خاکیان دارد بقیع

یا صفای خلوت افلاکیان دارد بقیع

این مبارک بقعه را حاجت‏ به نور ماه نیست

در دل هر ذره خورشیدی نهان دارد بقیع

گرچه با شمع و چراغ این آستان بیگانه است

الفتی با مهر و ماه آسمان دارد بقیع

گرچه محصولش به ظاهر یک نیستان ناله است

یک چمن گل نیز در آغوش جان دارد بقیع

می‌توان گفت از گلاب گریه اهل نظر

بی‌نهایت چشمه اشک روان دارد بقیع

بشکند بار امانت گرچه پشت کوه را

قدرت حمل چنین بار گران دارد بقیع

اینکه ریزد از در و دیوار او گرد ملال

هر وجب خاکش هزاران داستان دارد بقیع

چون شد ابراهیم قربان حسین فاطمه

پاس حفظ این امانت را بجان دارد بقیع

فاطمه بنت اسد عباس عم، ام البنین

این همه همسایه عرش آستان دارد بقیع

در پناه مجتبی در ظل زین‌العابدین

ارتباط معنوی با قدسیان دارد بقیع

باقر علم نبی و صادق آل رسول

خفته‏اند آنجا که عمر جاودان دارد بقیع

قرن‌ها بگذشته بر این ماجرا اما هنوز

داغ ۱۸ ساله زهرای جوان دارد بقیع

شب که تاریک است و در بر روی مردم بسته‏ است

زائری چون مهدی صاحب زمان دارد بقیع

نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ٢٥ فروردین ۱۳٩٠

دلم قرار نمی‌گیرد از فغان بی تو

سپندوار زکف داده‌ام عنان بی تو

ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ

زجام عشق لبی تر نکرد جان بی تو

چون آسمان مه آلوده‌ام زتنگ دلی

پر است سینه ام از انده (به ضم دال) گران بی تو

نسیم صبح نمی‌آورد ترانه شوق

سر بهار ندارند بلبلان بی تو

لب از حکایت شب‌های تار می‌بندم

اگر امان دهدم چشم خون‌فشان بی تو

چو شمع کشته ندارم شراره ای به زبان

نمی‌زند سخنم آتشی به جان بی تو

ز بی دلی و خموشی چو نقش تصویرم

نمی‌گشایدم از بی خودی زبان بی تو

عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم

چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو

گزارش غم دل را مگر کنم چو «امین»

جدا ز خلق به محراب جمکران بی تو

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ٢۳ فروردین ۱۳٩٠

بامدادان که تفاوت نکند لیل و نهار 

خوش بود دامن صحرا و تماشای بهار 

صوفی از صومعه گو خیمه بزن بر گلزار 

 که نه وقتست که در خانه بخفتی بیکار 

بلبلان وقت گل آمد که بنالند از شوق 

نه کم از بلبل مستی تو، بنال ای هشیار 

آفرینش همه تنبیه خداوند دلست

دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار 

این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود 

 هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار 

کوه و دریا و درختان همه در تسبیح‌اند 

 نه همه مستمعی فهم کنند این اسرار

خبرت هست که مرغان سحر می‌گویند 

آخر ای خفته سر از خواب جهالت بردار 

هر که امروز نبیند اثر قدرت او 

 غالب آنست که فرداش نبیند دیدار 

 تا کی آخر چو بنفشه سر غفلت در پیش 

حیف باشد که تو در خوابی و نرگس بیدار 

کی تواند که دهد میوه‌ی الوان از چوب؟ 

 یا که داند که برآرد گل صد برگ از خار 

وقت آنست که داماد گل از حجله‌ی غیب 

به در آید که درختان همه کردند نثار 

آدمی‌زاده اگر در طرب آید نه عجب 

 سرو در باغ به رقص آمده و بید و چنار

باش تا غنچه‌ی سیراب دهن باز کند 

بامدادان چو سر نافه‌ی آهوی تتار 

مژدگانی که گل از غنچه برون می‌آید 

صد هزار اقچه بریزند درختان بهار 

باد گیسوی درختان چمن شانه کند 

 بوی نسرین و قرنفل بدمد در اقطار 

ژاله بر لاله فرود آمده نزدیک سحر 

راست چون عارض گلبوی عرق کرده‌ی یار 

باد بوی سمن آورد و گل و نرگس و بید 

 در دکان به چه رونق بگشاید عطار؟ 

خیری و خطمی و نیلوفر و بستان افروز 

 نقشهایی که درو خیره بماند ابصار 

ارغوان ریخته بر دکه خضراء چمن 

همچنانست که بر تخته‌ی دیبا دینار 

این هنوز اول آزار جهان‌افروزست 

باش تا خیمه زند دولت نیسان و ایار 

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ٢٢ فروردین ۱۳٩٠

گفتار دوم: شیطان پرستی

عقیده به شیطان، تکریم و تعبد آن، به دو دوره کاملا متفاوت تقسیم می‌شود. دوره‌ای شیطان، به خاطر قدرتش پرستش می‌شد، دوره‌ای دیگر شیطان در انسان حلول کرده و خویش (شیطانی) پرستش می‌شد.

نمی‌توان پیشرفت علم و فرهنگ را در اختلاف نگاه دو دوره نادیده گرفت، ولی یک اصل، وجه مشترک هر دو گروه است و آن اصل، "شیطان" است. مریدان گرداگرد او جمع شده، اوست که جلوه‌گری می‌کند و دیگران تأثیر می‌پذیرند. این عبارات نه شعار، بلکه عین کلمات شیطان پرستان است.

بر اساس نوع نگاه به شیطان، شیطان پرستی به دوره  مختلف شیطان پرستی قدیم و شیطان پرستی مدرن تقسیم می‌شود:

1ـ شیطان پرستان قدیم (یزیدیان)

شاید بتوان تاریخچه شیطان پرستی را به قرون اولیه پیدایش آدمی نسبت داد. البته شواهد به دست آمده مؤید این حرف است که شیطان پرستی در نواحی آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی و آفریقای مرکزی به قرن‌ها قبل از میلاد مسیح بر‌می‌گردد. آنان شیطان را به عنوان یک نیرو و قدرت برتر ستایش می‌کردند.

و حتی قربانی به شیطان هدیه می‌دادند. ماندگارترین فرقه شیطان پرستی عهدکهن، شیطان پرستان موسوم به فرقه یزیدیان، ازکردهای عراق است. کوه سنجار واقع در موصل، محل اصلی زندگی فرقه یزیدیان یا شیطان پرستان قدیمی است.

مرشد و رئیس این فرقه، شیخ شرف الدین ابوالفاضلی که در بعلبک لبنان به دنیا آمده و نزدیک موصل در خانقاه خود دفن شد.

دانشمندان زیادی در وصف کرامات شیخ، مطالبی گفته‌اند که برخی، بسیار غلوآمیز است.

سفارش شیخ به مریدان جالب است، سفارش شدید به دوری جستن از کتاب و سواد دارد. ذکر عقاید در این مکتب، سینه به سینه نقل می‌شود. افراد این فرقه شغل خاصی نداشته و اکثرا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

زبان کردی را زبان خدا، انبیاء می‌دانند و نوعی تقدس برای آن قائل هستند. شیطان را مَلَک طاووس نامیده و در این رابطه می گویند: «ما به جز خدای عالمیان، ملک طاووس را از آن رو گرامی می‌داریم که او منشأ همه پلیدی‌هاست. باید او را راضی کنیم تا از انتقام او خلاص شویم و به سعادت دنیا و آخرت برسیم. خداوند کریم نیز عاقبت با ملک طاووس آشتی می‌کند و لعن کنندگان او هلاک خواهند شد.»

آنها شمایل ملک طاووس را احترام می‌کنند و زیارت آن را زیارت خود ملک طاووس می‌دانند که موجب پاکی از گناهان و قبولی عبادات می‌شود.

آنها به خدای یگانه و هفت فرشته که یکی از آنها ملک طاووس باشد اعتقاد دارند.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ٢٢ فروردین ۱۳٩٠

گرداب- تفکر غرب، یک سیر نزولی از زَبَر به زیر، از تفکر شهودی به جهان بینی تکنیکی، از آخرت نگری و معاد به تاریخ پرستی را پشت سر گذاشته است، به گونه‌ای که منجر به بطلان تدریجی معتقدات معنوی شده است.

ما از این جریان امروزه به "نهیلیسم" یا "نیست انگاری" یاد می‌کنیم که "هرمان رائوشینگ" آن را مجموعه‌ای از آراء می‌داند که منکر هر گونه وجه امتیاز میان خیر و شر هستند.

به عنوان مثال، نهیلیسم نیچه به طور آشکارا، نابودی ارزش‌های ما‌بعد‌الطبیعی را مدنظر قرار می‌دهد، و این همان روندی است که در دهه‌های بعد همچنان در غرب دنبال می‌شود، این جریان قوی در اندیشه غرب به نفی ارزش‌های دین بسنده ننموده و متعاقباً در قرن بیستم، با تکیه بر "فردیت" و "آزادی شخصی" هر گونه آرمان عینی و نظام ارزشی را نفی می کند و نوعی آنارشیسم قرن بیستمی را بنیان می نهد که به زعم "رائوشینگ" مبتنی بر "غیر واقعی شناختن همه واقعیت‌ها"ست، یعنی پوچی (ابسورد)، دوره‌ای که در آن انسان نه به خدا ایمان دارد و نه به کفر، فقط به یک چیز معتقد است و آن پوچی است و بس.

البته نباید از شاخصه عرفان‌های کاذب غافل ماند و جاذبه‌های آن را نادیده گرفت.

عرفان‌های کاذب عموماً تفکر زدا هستند و چهار مقوله الکل، اعتیاد، سکس و مدیتیشن در آنها به وفور یافت می‌شود که قدرت جذب کنندگی زیادی در بین جوانان دارد.

با تکیه بر کیف جسمی جوان، هم روح او را تسخیر می‌کنند، هم اهداف پلید خویش را پیش می‌برند در این میان شاید اوشو و شیطان پرستان گوی سبقت رااز دیگر رقبا بهتر ربوده و در نیل به این هدف موفق‌تر باشد.

گفتاراول: معنویت شهوانی اوشو

1ـ ظهور و افول اوشو

"باگوان راجینش اوشو"، فیلسوف و عارف نامدار معاصر هند، در 11 سپتامبر 1931 در هند زاده شد و در 19 ژانویه 1990 درگذشت.

تحصیلاتش را در هند تا درجه استادی فلسفه ادامه داد و  از سال 1963 در اقصی نقاط هند به ایراد خطابه در زمینه‌های معنوی و عوالم روحانی پرداخت.

در سال 1974، کمون خود در شهر پونا، هندوستان را بنیان گذارد. در سال 1981، جهت معالجه به ایالت متحده رفت و در آنجا 5 سال اقامت گزید.

پیروان بی‌شمار و سر سپردگان طریقتش، که به عنوان "سانیاسین" مشهورند، در مدت چهار ماه اراضی کوهپایه‌های ایالت "اورگون" را خریداری و شهری بنا نهادند که به "راجینش پورام" مشهور و خار چشم دولت و سیاستمداران آمریکایی شد.

بنابراین در سال 1986 به بهانه‌هایی واهی به شهرک، از زمین و هوا حمله‌ور شده؛ اوشو را از آمریکا اخراج و در زمان بازداشت به مسمومیت وی اقدام کردند. از اوشو قریب 600 عنوان کتاب، 7000 ساعت نوار کاست و 1700 سخنرانی ویدئویی باقی مانده است. آثار اوشو به اکثر زبانهای زنده معاصر ترجمه و پیروانش در اقصی نقاط جهان امروز گسترده‌اند.

پنج ویژگی امانیستی (انسان محوری) در آیین اوشو به وضوح دیده می‌شود:

الف) محوریت انسان

ب) تأکید بر آزادی و اختیار انسان

ج) اعتقاد به توانایی فوق العاده انسان

د) طبیعت گرایی

هـ) مدارا

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: خلیل رنجبر - یکشنبه ٢۱ فروردین ۱۳٩٠

رهبر فرقه انحرافی "حلقه" مدتی را به رابطه با یک جن گیر گذراند و در کلاسهای خود برای جذب مخااطب اقدام به برگزاری مراسم احضار روح و جن نموده و با همدستی برخی از عوامل خود(در نقش جن زده) اقدام به تبلیغ برای فرقه خود نمود.

به گزارش رجانیوز، در چند سال گذشته شاهد گسترش فرقه های انحرافی و خودساخته ای بودیم که با توسل به معانی مافوق طبیعت و فرامادی، مبادرت به جذب مخاطب و سپس فریب و سواستفاده از آنها می کردند، که در برخی از این فرقه ها با بازیچه قرار دادن خانواده ها، شاهد از هم گسیختگی بسیاری از این خانواده هایی بودیم که پیش از این از روابط خوب و گرمی برخوردار بودند.

یکی از فرقه های انحرافی که در پوشش عرفان فعالیت خود را آغاز نمود فرقه "عرفان حلقه یا کیهانی" نام دارد.

موسس این فرقه شخصی بنام"م.ط" است که بهره ای از اطلاعات دینی نداشته و با کمک چند خانم، که برخی از آنها مطالعات عرفانی و قرانی داشته اند توانست این فرقه را گسترش دهد.

"ط"، پیش از انقلاب هوادار یکی از گروهک های منحرف بوده و شروع فعالیت وی از سال 1383 بود که بعدها تلاش نمود در پوشش یک موسسه فعالیت خود را ادامه دهد.

بنا بر این گزارش وی در سال 1385 مجوز یک سازمان مردم نهاد (ان جی او) را کسب نمود که به دلیل تخلفات گسترده، مجوز وی تمدید نگردید و تا کنون بدون هیچ گونه مجوزی در قالب یک فرقه انحرافی در حال تبلیغ و جذب نیرو می باشد.

کسب درآمدهای غیر قانونی

علیرغم اینکه هیچ گونه مجوز آموزشی برای آقای "ط"صادر نشده بود ولی کلاسهای گسترده ای را در تهران و چند شهر کشور فعال نمود که در برخی از این کلاسهای تا 300 هزار تومان برای 6 دوره کوتاه مدت آموزشی دریافت می کرد و از این طریق میلیون ها تومان ثروت نامشروع وغیر قانونی کسب نمود.

کلاسهای خلاف شرع و عرف

در برخی از جلسات این فرقه مسائل شرعی رعایت نشده و متاسفانه نوامیس مردم ملعبه گردانندگان فرقه قرار گرفته و روابط خلاف ضوابط شرعی صورت پذیرفته است. مانند بسیاری از فرقه های دیگر برخی از مریدان از همسرانشان جدا شده اند که شکایتهایی نیز در محاکم قانونی صورت گرفته است.

انحرافات و ادعاها

فرقه حلقه یا کیهانی نمونه ای کپی شده از برخی فرقه های هندو است. مشاوران "م.ط" مانند بسیاری از فرقه های نو پدید از مسائلی همچون درمان، فرا درمانی، شفای بیماران، آرامش و غیره برای تبلیغ خود بهره جسته است.

تبلیغ پلورالیسم دینی در قالب کتابی با عنوان "عرفان حلقه" که تالیف "م.ط" است، و طرح مباحثی همچون صراط های مستقیم و همچنین رد به جای آوردن مناسک دینی و از این قبیل موارد، از جمله خطوط فکری این فرقه است.

موسس این فرقه انحرافی نوعی ولایت برای خود قائل است و مدعی است که به کمک او مرتبطین حلقه می توانند از طریق روح القدس به خداوند متصل شوند.

وی می گوید: "فیض حلقه ی وحدت از برکت نزدیکی و وحدت حداقل دو نفر ایجاد می شود و هر کجا حداقل دو نفر در حلقه جمع باشند، عضو سوم روح القدس (شبکه شعور کیهانی) و عضو چهارم آن خداوند است."

همچنین طرح مباحث مربوط به جنیان، و اجرای جلسات احضار روح و جن از دیگر فعالیت های این فرقه است، رهبر فرقه حلقه مدتی را به رابطه با یک جن گیر گذراند و در کلاسهای خود برای جذب مخاطب اقدام به برگزاری مراسم احضار روح و جن نموده و با همدستی برخی از عوامل خود(در نقش جن زده) اقدام به تبلیغ برای فرقه خود نمود.

گفتنی است این فرقه هم اکنون با شیوه های مختلف تبلیغی در حال جذب نیرو است و متاسفانه اعضای اصلی فرقه با گمراه نمودن جوانان و سوء استفاده از آنها، مبالغ هنگفتی را به دست آورده اند.

با این حال هنوز اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته و این فرقه انحرافی به فعالیت خود ادامه می دهد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز

نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ٢٠ فروردین ۱۳٩٠

گرداب- فطرت خدای جو و کمال یاب انسان همیشه او را به سوی آن چیز که احساس می کند می تواند به خدای خود نزدیک‌تر کند رهنمون می سازد و کمک او در مسیر یافتن حق و حقیقت می شود. امّا برای رهنمون شدن در مسیر حق باید داده های حقیقی و صحیحی به یاری فطرت بیایند و اتحاد این دو؛ عامل سعادت انسان می شود، ولی اگر داده ها غلط یا ناصحیح باشد انسان را به سوی پرتگاه انحراف می کشاند و فطرت خدای جوی او را سرکوب می کند. در این بین مدعیان عرفان کیهانی، این جریان را به عنوان یک جریان و داده حقیقی سیر الی الله متأثر از اندیشه های عرفان ایرانی؟! معرفی می کنند. [1]

ما در این مقاله اثبات خواهیم که عرفان حلقه نه تنها برگرفته از عرفان ایرانی؟! و حتی اسلامی نیست بلکه خوشه چینی از سایر ادیان و فرق است که با التقاط چندین دین و آیین به صورت اندیشه های عرفان کیهانی نمود پیدا کرده است، خصوصاً افکار و آرای پولس شکنجه گر مهمترین منبع اعتقادی و افکاری عرفان کیهانی است که به آنها تمسک کرده اند و هدفمان در این مقاله نقد و ردّ عقاید دین مسیحیت نیست.

حمایت همه جانبه از پولس شکنجه گر

نگارنده کتاب "انسان از منظری دیگر" پولس شکنجه گر [2][3] را رسول بزرگ حضرت عیسی (ع) معرفی می کند و او را مصداق فردی معرفی می کند که در موج رحمانیت الهی هدایت یافته است و به مقام رسولی خدا رسیده است. همان پولسی که حتی به اعتقاد خود مسیحیان عامل تحریف کتاب مقدس و انحراف عقیدتی مسیحیان هست، پولسی که جانشین حضرت مسیح (ع) پطرس را به نفاق و دورویی متهم می کرد و برخلاف دستورات حضرت عیسی (ع) به تبلیغ می‌پرداخت و با احکام شریعت به مبارزه می‌کرد.

جان بی ناس می نویسد: «پولس حواری را غالبا دومین مؤسس مسیحیت لقب داده اند و مسلما او در این راه تلاش بسیار کرد و فرقه طرفداران اصول و شرایع را مغلوب ساخت ولی اهمیت او بیشتر از این جهت است که وی اصول الهیات و مبادی الوهی خاصی به وجود آورد که سبب شد نصرانیت عالم گیر شود. از این جهت بزرگ ترین خدمت را در تحول غربی، پولس انجام داده است.»[4]

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ٢٠ فروردین ۱۳٩٠

روز میلاد بانوی بزرگ اسلام، پرستار تمام نیکی ها، پرستار تن رنجور ولایت، پرستار ارزش های مقدس عاشورا،زینب کبری(س) بر عاشقان اهل بیت (س) مبارک باد.

نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ۱٧ فروردین ۱۳٩٠

بهار   آمد   بهار   آمد  سلام  آورد  مستان  را

از   آن  پیغامبر  خوبان   پیام   آورد   مستان  را

زبان سوسن از ساقى کرامت هاى مستان گفت

شنید  آن  سرو  از سوسن قیام آورد مستان را

ز   اول  باغ  در  مجلس  نثار  آورد  آنگه  نقل

چو   دید  از  لاله کوهى که جام آورد مستان را

ز    گریه   ابر   نیسانى  دم  سرد زمستانى

چه   حیلت  کرد  کز پرده به دام آورد مستان را

"سقاهم  ربهم" خوردند و نام  و ننگ گم کردند

چو  آمد  نامه  ساقى  چه  نام  آورد  مستان را

درون  مجمر  دل  ها  سپند  و  عود  می سوزد

که   سرماى  فراق  او  زکام   آورد  مستان  را

درآ   در   گلشن  باقى  برآ  بر  بام  کان  ساقى

ز   پنهان   خانه   غیبى  پیام  آورد  مستان  را

چو  خوبان حله پوشیدند درآ در باغ و پس بنگر

که  ساقى  هر  چه  درباید تمام آورد مستان را

که جان ها را بهار آورد و ما را روى یار آورد

ببین   کز  جمله  دولت  ها کدام آورد مستان را

ز  شمس  الدین  تبریزى  به  ناگه  ساقى دولت

به  جام  خاص  سلطانى  مدام  آورد مستان را

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ۱٦ فروردین ۱۳٩٠

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

س 1: آیا تقلید، صرفا یک مسأله عقلى است یا ادله شرعى نیز دارد؟

تقلید، ادله شرعى دارد و عقل نیز حکم مى‏کند که شخص نا آگاه به احکام دین باید به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند.

س 2: به نظر شریف حضرتعالى، عمل به احتیاط بهتر است یا تقلید؟

چون عمل به احتیاط مستلزم شناسائى موارد و چگونگى احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دین از مجتهد جامع‏الشرائط تقلید کند.

س 3: قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاواى فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آراى فقیهان گذشته نیز لازم است؟

مراد از احتیاط در موارد آن، رعایت همه احتمالات فقهى است؛ به طورى که مکلّف مطمئن شود که به وظیفه خود عمل کرده است.

س 4: دخترم بزودى به سن تکلیف مى‏رسد و باید براى خود مرجع تقلیدى انتخاب کند، اما درک مسأله تقلید براى او دشوار است، وظیفه ما نسبت به او چیست؟

اگر وى به تنهائى نمى‏تواند وظیفه شرعى خود را دراین باره تشخیص دهد، وظیفه شما ارشاد و راهنمائى اوست.

س 5: نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص حکم است، ولى در عین حال مجتهدین در بسیارى موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر مى‏کنند، آیا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟

تشخیص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از مجتهد در تشخیص موضوع واجب نیست، مگر آنکه به آن تشخیص اطمینان پیدا کند و یا موضوع از موضوعاتى باشد که تشخیص آن نیاز به استنباط دارد.

س 6: آیا کسى که در آموختن احکام دینىِ مورد نیاز خود کوتاهى مى‏کند، گناهکار است؟

اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد، گناهکار است.

س 7: گاهى از افراد کم اطلاع از مسائل دینى درباره مرجع تقلید شان پرسش مى‏شود، مى‏گویند نمى‏دانیم، یا اظهار مى‏دارند که از فلان مجتهد تقلید مى‏کنیم، ولى عملا التزامى به خواندن رساله آن مجتهد و عمل به فتاواى او ندارند، اعمال این گونه افراد چه حکمى دارد؟

اگر اعمال آنان موافق احتیاط یا مطابق با واقع یا با نظر مجتهدى باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند، محکوم به صحت است.

س 8: با توجه به اینکه در مسائلى که مجتهد اعلم قائل به وجوب احتیاط است، مى‏توانیم به مجتهد اعلم بعد از وى مراجعه کنیم، اگر اعلم بعد از او نیز قائل به وجوب احتیاط در مسأله باشد، آیا رجوع به اعلم بعد از او جایز است؟ و اگر فتواى مجتهد سوم هم همانگونه بود، آیا مى‏توان به اعلم بعد از آنان مراجعه کرد؟ و همینطور...، لطفا این مسأله را توضیح دهید.

در مسائلى که مجتهد اعلم فتوا ندارد، رجوع به مجتهدى که در آن مسأله احتیاط نکرده است و فتواى صریح دارد، با رعایت ترتیب الاعلم فالاعلم، اشکال ندارد.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٠

حضرت‌آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع بزرگوار جهان تشیبع است در علمای برجسته حوزه ایشان را از بزرگان اصول فقه به شمار می‌آید.

آیت‌الله وحید خراسانی که بارها بر حمایت از ولایت فقیه تاکید کرده اخیرا حفظ نظام را از اوجب واجبات دانسته است.

اما متاسفانه یکی از فرزندان آیت‌الله وحید خراسانی بر خلاف مشی پدربزرگوارش، تلاش شایانی می‌کند که نظرات حمایتی آیت‌الله وحید از ارزش‌های انقلاب اسلامی سانسور شود.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت:  اخیرا آقای کعبی دیداری با آیت‌الله وحید داشت که در این دیدار آقای کعبی با شرح شیطنیت‌های دشمنان انقلاب از آیت‌الله وحید خواسته بود که مواضع خود را برای دفاع از انقلاب رسانه‌ای کند و از همین رو بود که آیت‌الله وحید تاکید فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است.

وی گفت: بعد از اینکه آقای کعبی این خبر را به رسانه‌ها داده بود با اعتراض محسن خراسانی، پسر آیت‌الله وحید مواجه شده است. اخیرا یکی از اعضای جامعه مدرسین قصد دیدار با آیت‌الله وحید را داشت اما آقای محسن خراسانی فرزند آیت‌الله وحید مانع این دیدار شده است.

پیش از این جهان در گزارشی نوشته بود:

* هنگامی که آیت الله آملی لاریجانی برای مشورت به خدمت آیت الله وحید خراسانی رسیده بودند تا نظرات ایشان را در خصوص پست ریاست قوه قضاییه جویا شوند ایشان فرمودند به هرطریق که می توانید این سید را کمک دهید ایشان تنها است اگر شما او را کمک نکند پس چه کسی به ایشان یاری رساند.

* روزی یکی از طلبه ها خدمت آقای وحید خراسانی می رود و از اوضاع و احوال کشور گلایه می کند و ایشان خطاب به این طلبه جوان می گویند آیا من می توانم کشور را اداره کنم ؟

این طلبه جوان بعد از مدتی تفکر می گوید؟ خیر شما نمی توانید این کشور را اداره کنید

آیت الله وحید می گویند به راستی چه کسی بهتر از مقام معظم رهبری می تواند این کشور را اداره کند.

* آیت‌الله محمد مهدی شب‌زنده‌دار نیز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حمایت آیت‌الله وحید خراسانی از مقام معظم رهبری گفت: آیت‌الله العظمی وحید خراسانی که ما بیست و چند سال خدمت ایشان مشرف می‌شدیم و تلمذ کردیم، چند بار در جلسات مختلف فرمودند «کارهای آقای خامنه‌ای بر‌اساس موازین است».

وی ادامه داد: یعنی ایشان ضوابط شرعی را مراعات می‌کنند و اصل در این است که هوا و هوس ندارند و وقتی تشخیص می‌دهند که این حکم، حکم خداست به آن عمل می‌کنند و این یک شهادت بزرگی است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم گفت: در جلسه دیگری هم آیت‌الله وحید خراسانی از آیت‌الله خامنه‌ای و پدر ایشان تعریف کردند، بنابراین وقتی مقام معظم رهبری به حرم اهل بیت و قم مشرف می‌شوند، وظیفه همه ما است که از مقام شامخ ایشان تجلیل کنیم.

وی بیان داشت: این تجلیل، تجلیل از اسلام، مذهب، اهل بیت و مرجعیت بوده و شکر نعمت حکومت اسلامی است که خداوند متعال به این مملکت ارزانی داشته است.

منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

نویسنده: خلیل رنجبر - یکشنبه ۱٤ فروردین ۱۳٩٠

حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به دلائل اثبات حق ولایت برای فقیه در عصر غیبت، گفت: ولی فقیه در عصر غیبت مدیر و مدبر جامعه است، اما سایر فقها این گونه نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به بررسی مساله ولایت فقیه پرداخت.

وی با اشاره به وظایف فقیه در عصر غیبت، ابراز داشت: یکی از مسؤولیت ها و مناصب فقیه چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت امام معصوم(ع) افتا و فتوا دادن است، البته اخباریون در اینجا مخالف اند و می گویند فتوا دادن بدعت است.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: ما این منصب را بر اساس ادله برای فقها ثابت می دانیم و در این موضوع در میان ما هیچ اختلافی نیست.

این مرجع تقلید منصب قضاوت را از دیگر مناصب فقیه دانست و تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف و مسؤولیت های فقیه در عصر غیبت ولایت است که فقیه جامع الشرائط باید متصدی امور جامعه باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این مساله بحث است که آیا همان گونه که امام معصوم(ع) ولایت دارد، فقیه هم برای اداره و مدیریت جامعه ولایت دارد یا خیر؟

این مدرس برجسته خارج حوزه علمیه قم گفت: این موضوع در دین مبین اسلام مسکوت نمانده است، شارع مقدس، فقیه را قرار داده تا امور جامعه مختل و معطل نباشد و جامعه به نحو شایسته و بایسته اداره شود.

وی ابراز داشت: ما به علما با نظر عظمت نگاه می کنیم و یکی از کسانی که منکر اثبات حق ولایت برای فقیه در عصر غیبت بود، مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی بودند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه از راه های مختلف می توان برای اثبات ولایت فقیه استدلال کرد، ابراز داشت: وقتی ابواب مختلف فقه را بررسی می کنیم می بینیم که ائمه معصومین(ع) وقتی قوانین را بیان کردند مجری قانون را نیز معلوم کرده اند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در مساله خمس و انفال شارع مقدس موضوع را مطرح کرده است، هرچند اهل سنت انفال را کمرنگ و محدود معرفی کرده اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه انفال حوزه گسترده و وسیعی دارد، ابراز داشت: انفال ملک متعلق به مقام امامت است و یک مساله ارثی نیست و هر کسی که متصدی آن منصب است مسؤولیت آن را نیز برعهده دارد.

وی گفت: با غیبت امام نباید این احکام معطل بماند، از این رو ولی فقیه مسؤولیت آن را به عهده دارد تا این انفال معطل نماند و با استفاده درست از این منابع فقر از بین برود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: ولی فقیه مدیر و مدبر جامعه است، چه افراد مقلد او باشند و چه نباشند، اما سایر فقها این گونه نیستند.

نویسنده: خلیل رنجبر - یکشنبه ۱٤ فروردین ۱۳٩٠

ازحضرت آیت‌الله آقا موسی شبیری زنجانی نقل شده است که: در سفری که امام خمینی(ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام درصحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله حاج حسنعلی نخودکی مواجه می شوند. امام امت (ره) که در آن زمان شاید درحدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می گوید با شما سخنی دارم.حاج حسنعلی نخودکی می گوید: من درحال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می آید و می گوید چه کار دارید؟

 امام (ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (ع) کرد و گفت: تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده؟

حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام (ره) فرمودند:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید آیا قول می دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و درهر جائی به کار نبرید؟

امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می بارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی توانم چنین قولی به شما بدهم.

حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام (ره) شنید روبه ایشان کرد وفرمود: حالا که نمی توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد می دهم و آن این که:

بعد از نمازهای واجب یک بار آیه الکرسی را تا «هوالعلی العظیم» می خوانی.

و بعد تسبیحات فاطمه زهرا(س) را می گویی.

وبعد سه بار سوره توحید «قل هوالله احد» را می خوانی.

و بعد سه بار صلوات می گویی:اللهم صل علی محمد و آل محمد

و بعد سه بار آیه مبارکه: و من یتق الله یجعل له مخرجا. و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله، بالغ امره قد جعل الله لکل شیء قدراً؛ (طلاق/2 و 3) (هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جائی که گمان ندارد روزی می دهد، و هرکس برخداوند توکل کند کفایت امرش را می کند، خداوند فرمان خود را به انجام می رساند، و خدا برای هرچیزی اندازه ای قرار داده است.) را می خوانی که این از کیمیا برایت بهتر است.

منبع: مجله بشارت، ش 58

نویسنده: خلیل رنجبر - جمعه ۱٢ فروردین ۱۳٩٠

حضرت امام خمینی (ره) در مورد رفراندوم  جمهوری اسلامی می فرمایند:

رأى بدهید به جمهورى اسلامى- این هم با همین کلمه: نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر- براى اینکه الآن شیاطین افتاده‏اند دنبال اینکه «جمهورىِ» محض، همین جمهورى باشد، «جمهورى دمکراتیک» باشد و از این حرفها

صحیفه امام، ج‏6، ص: 324

دعوت کنید مردم را، دعوت کنید همه را به اینکه در این رفراندم به جمهورى اسلامى: «فقط جمهورى اسلامى» یک کلمه این‏ور یک کلمه آن‏ور نباید باشد. نه از آن اسقاط بشود نه به آن زیاد بشود. شیاطین مى‏خواهند یک کلمه را اسقاط بکنند، یا کلمه [اى‏] را زیاد بکنند. توجه به این معنا داشته باشید؛ دعوت کنید همه را.

صحیفه امام، ج‏6، ص: 348

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ٩ فروردین ۱۳٩٠

همى بشنو که گوید هاتفى دنیا به یک ارزن نمى ارزد

به یکدم عمر این چندین ، به بر چیدن نمى ارزد

به گل چینان این گلشن همى گوید چنین هاتف

که این گلزار و این گلشن ، به گل چیدن نمى ارزد

بگو اى باغبان بلبل ننالد زین سپس دیگر

که کوتاه است عمر گل ، به نالیدن نمى ارزد

مخند اى ترا تا هست فرصت ، فکر خود مى کن

اجل در پى عمر است ، به خندیدن نمى ارزد

مگردان دیده را در سیر این دنیاى بى حاصل

بحال خود دمى بنگر که این دنیا بیک دیدن نمى ارزد.

لباس دنیوى بیرون کن و پشمینه مى پوش

لباسى را که باید کَند، به پوشیدن نمى ارزد

همه شب تابکى اى دیده در خوابى و در غفلت

دمى بیدار شو کاین شب ، به خوابیدن نمى ارزد

نیک و بد هر چه کنى بهر تو خوانى سازند

جز تو بر خوان بد ونیک تو مهمانى نیست

گنه از نفس تو مى آید وشیطان بد نام

جز تو برنفس بد اندیش تو شیطانى نیست

نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ٦ فروردین ۱۳٩٠

خیمه نوروز بر صحرا زدند

چار طاق لعل بر خضرا زدند

لاله را بنگر که گویی عرشیان

کرسی از یاقوت بر مینا زدند

کارداران بهار از زرد گل

آل زر بر رقعه خارا زدند

از حرم طارم نشینان چمن

خرگه گلریز بر صحرا زدند

گوشه های باغ از آب چشم ابر

خنده ها بر چشمهای ما زدند

مطربان با مرغ همدستان شدند

عندلیبان پرده عنقا زدند

در هوای مجلس جمشید عهد

غلغل اندر طارم اعلی زدند

باد نوروزش همایون کاین ندا

قدسیان بر عالم بالا زدند

طوطیان با طبع خواجو گاه نطق

طعنه ها بر بلبل گویا زدند

نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳٩٠

الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ علیهماالسلام :

أثقَلُ ما یُوضَعُ فی المِیزانِ‏یَومَ القِیامَةِ‏الصَّلاةُ على محمّدٍ وعَلى أهلِ بَیتِهِ .

امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام :

سـنگین‏ترین عـمـلى کـه روز قیامت در ترازو (ى اعمال) گذاشته مى‏شود ، درود بر

محمّد و اهل بیت اوست .

بحار الأنوار : 94 / 49 / 9

منتخب میزان الحکمة : 332

........................................................

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

حَیثُما کُنتُم فَصَلُّوا عَلَیَّ ، فإنَّ صلاتَکُم تَبلُغُنی .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر جا که باشید بر من درود فرستید ؛ زیرا درود شما به من مى‏رسد .

کنز العمّال : 2147

منتخب میزان الحکمة : 332

........................................................

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

الصَّلاةُ عَلَیَّ نورٌ على الصِّراطِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

درود (وصلوات) فرستادن بر من ، نورى است روى صراط .

کنز العمّال : 2149

منتخب میزان الحکمة : 332

........................................................

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَن صَلّى عَلَیَّ فی کتابٍ‏لَم تَزَلِ الملائکَةُ تَستَغفِرُ لَهُ مادَامَ اسمِی فی ذلکَ الکتابِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر کس در نوشته‏اى بر من درود فرستد ، تا زمانى که نام من در آن نوشته موجود باشد ، فرشتگان

پیوسته براى او آمرزش طلبند .

کنز العمّال : 2243

منتخب میزان الحکمة : 332

........................................................

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

إنَّ أبخَلَ الناسِ مَن ذُکِرتُ عِندَهُ ولَم یُصَلِّ عَلَیَّ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

بخیل‏ترین مردم ، کسى است که نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد .

کنز العمّال : 2144

منتخب میزان الحکمة : 332

........................................................

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام :

کُلُّ دُعاءٍ مَحجُوبٌ حتّى یُصَلَّى على النبیِّ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم .

امام على علیه‏السلام :

هر دعایى محجوب است ، تا آن که بر پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم صلوات فرستاده شود .

کنز العمّال : 2153

منتخب میزان الحکمة : 332

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ٢ فروردین ۱۳٩٠

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

یا مقلّب القلوب و الأبصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الأحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال.

عید سعید نوروز و فرا رسیدن بهار و سال نو را به همه‌ی هم‌میهنان عزیزمان در سراسر کشور و همچنین به همه‌ی ایرانیانی که در کشورهای دیگر، در سراسر جهان ساکن هستند و همچنین به ملتهای دیگری که برای نوروز ارزش و احترام قائل هستند، تبریک عرض میکنم. بخصوص تبریک میگویم به افراد و خانواده‌هائی که در خدمت کشور، در خدمت انقلاب و در خدمت نظام قرار دارند؛ خانواده‌ی شهیدان عزیز، جانبازان و خانواده‌های آنها، خانواده‌ی مأمورانی که در این روزها که همه در خانه‌های خود مجتمعند، آنها سر کارهای حساس و مهم خود حضور دارند و از حضور در خانواده‌های خود محرومند. امیدوارم به فضل و رحمت الهی ان‌شاءالله ملت ایران سال شاد و سرشار از برکت و نعمت را در پیش داشته باشند و در همه‌ی میدانها موفق و سربلند و پیروز باشند.

البته حوادث تلخی که در برخی از کشورها نسبت به مردم انجام میگیرد ـ در بحرین نسبت به مردم عزیز آنجا، در یمن، در لیبی ـ عید را بر ما گوارا نمیکند و مانع از این است که انسان شادی عید را بتمامه احساس کند. امیدواریم خداوند متعال برای این ملتها ـ ملت بحرین، ملت یمن، ملت لیبی ـ فرج عاجلی برساند و دشمنان ملتها را با عقوبت خود مجازات کند.

عید نشانه‌ی حرکت طبیعی انسان در طول سال و ماه و روز و شب است و چون این حرکت باید به سمت کمال و تعالی باشد، هر عیدی یک مقطعی است برای اینکه انسان بتواند یک مرحله‌ی جدیدی را آغاز کند. ما ملت ایران به توفیق الهی و به فضل پروردگار در سال 89 توانستیم کارهای بزرگی را انجام دهیم. ما سال 89 را به نام «سال همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذاری کردیم. خوشبختانه در سرتاسر سال، این شعار تحقق عملی پیدا کرد. میتوانم ادعا کنم که یکی از شعارهائی که در طول این سالها بیشترین بهره را از توجه مردم و مسئولان و عمل آنها و انطباق وضعیت کشور با خود دارا بود و برد، همین شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» بود، که واقعاً ملت و دولت خوشبختانه در این کار، در این حرکت سالیانه، همت مضاعف و کار مضاعف را نشان دادند. ما در زمینه‌های اقتصادی، در زمینه‌های سیاسی، در زمینه‌ی حضور عظیم و پرشکوه مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و انقلابی، در عرصه‌ی علم و فناوری و در عرصه‌ی سیاست خارجی، در بخشهای مختلف، خوشبختانه کارهای بزرگی را شاهد بودیم که هم مسئولین کشور، قوه‌ی مجریه، قوه‌ی مقننه و قوه‌ی قضائیه انجام دادند؛ بخصوص قوه‌ی مجریه در این دورانِ یکساله کارهای بزرگی را انجام دادند که از جمله‌ی آنها همین مسئله‌ی حساس و بزرگ هدفمندی یارانه‌ها‌ست، که این کار بزرگ را شروع کردند و امیدواریم ان‌شاءالله با موفقیت کامل این کار به انجام برسد.

 آنچه که من از مجموع احساس میکنم، این است که  کشور ما بحمدالله در جاده‌ی پیشرفت و تعالی حرکت خوبی را آغاز کرده است. البته این حرکت که روز‌به‌روز هم شتاب بیشتری گرفته است، ناشی از زحمات و تلاشهای مسئولان و ملت در طول سالیان متمادی است؛ اما خوشبختانه این حرکت هرچه گذشته است، شتاب بیشتری پیدا کرده است. مثلاً در عرصه‌ی تولید علم، طبق آمارهائی که مراکز متخصص جهانی و مراکز بین‌المللی اعلام میکنند، مشارکت کشور ما در پیشرفت علمی و تولید علم در دنیا بیش از یازده درصد است؛ در حالی که ما یک درصد مردم دنیا هستیم و کشوری که بعد از ما در این منطقه بیشترین نصیب را داشته است، کمتر از شش درصد پیشرفت داشته است. بنابراین پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف بحمدالله خیلی خوب بوده است.  این حرکت شتاب‌آلود و همراه با جدیت و همت، ان‌شاءالله بایستی ادامه پیدا کند.

 آنچه که در عرصه‌ی مجموعه‌ی مسائل کشور انسان مشاهده میکند، که در سال 90 باید ما آن را وجهه‌ی همت خودمان قرار بدهیم، این است که از جمله‌ی اساسی‌ترین کارهای دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابله‌ی با کشور ما، مسائل اقتصادی است. البته در عرصه‌ی فرهنگی هم فعالند، در عرصه‌ی سیاسی هم فعالند، در عرصه‌ی انحصارات علمی هم فعالند، اما در عرصه‌ی اقتصادی فعالیت بسیار زیادی دارند. همین تحریمهائی که دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی کردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال کردند، به قصد این بود که یک ضربه‌ای بر پیشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از این حرکت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ی آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریمها آن نتیجه‌ای را که انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال میکنند. لذا این سال جاری را که از این لحظه آغاز میشود، ما بایستی متوجه کنیم به اساسی‌ترین مسائل کشور، و محور همه‌ی اینها به نظر من مسائل اقتصادی است. لذا من این سال را «سال جهاد اقتصادی» نامگذاری میکنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهای دیگری که مربوط به مسائل اقتصادی میشوند و همچنین از ملت عزیزمان انتظار دارم که در عرصه‌ی اقتصادی با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.

توجه دارید که ما الان در این ساعت داریم وارد سومین سال دهه‌ی پیشرفت و عدالت میشویم. البته هم در زمینه‌ی پیشرفت و هم تا حدود زیادی در زمینه‌ی عدالت کارهای خوبی انجام گرفته است، لیکن حرکت ما باید به نحوی باشد که بتوانیم این دهه را به معنای حقیقی کلمه مظهر پیشرفت و مظهر استقرار عدالت در کشورمان قرار بدهیم. خوشبختانه با این حرکتی که در دنیای اسلام به ‌وجود آمده است، انسان احساس میکند که این دهه به توفیق پروردگار برای منطقه هم دهه‌ی پیشرفت و دهه‌ی عدالت خواهد بود.

امیدواریم خداوند متعال شما ملت عزیز را، شما مسئولان عزیز را، شما جوانان مؤمن و خوش‌روحیه و فعال و بااستعداد را مشمول لطف خود و مشمول ادعیه‌ی زاکیه‌ی حضرت بقیة‌الله (ارواحنا فداه) قرار بدهد. یاد شهدای عزیزمان را، یاد امام بزرگوار را گرامی میداریم و امیدواریم خداوند به برکت ارواح طیبه‌ی این بزرگواران ملت ایران را مشمول رحمت و فضل و برکت و رضوان و غفران خود قرار دهد.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ۱ فروردین ۱۳٩٠

اول دعا برای ظهور آن بی مثال

دوم تمام ملت بی ضرر و بی ملال

سوم رسیدن ما به قله های کمال

چهارم تمام جیب ها پر از پول، اما حلال

مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :


دعاي فرج

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

Google


در كل اينترنت
در اين سايت