با ولایت زنده ایم
ملتی که بصیرت نداشته باشد فریب می خورد. امام خامنه ای (روحی فداه)
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ٢۸ مهر ۱۳۸٩

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمد للَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على  سیّدنا و نبیّنا ابى القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّةاللَّه فى الأرضین‌
تبریک عرض میکنم میلاد مسعود حضرت ثامن‌الائمه (علیه الاف التّحیّة و الثّناء) و همچنین دهه‌ى کرامت و میلاد حضرت فاطمه‌ى معصومه (سلام اللَّه علیهما) را. از خداوند متعال خیلى سپاسگزارم که توفیق عنایت کرد بار دیگر در جمع شما مردم عزیز قم در این شهر پرخاطره و باعظمت ملاقات و دیدارى داشته باشم. شهر قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصیرت است. بصیرت مردم قم یکى از آن نکات بسیار مهمى است که در طول این سى و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است که پیدایش شهر قم هم ناشى بود از یک حرکت جهادى و توأم با بصیرت. یعنى خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهى کردند براى نشر معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)؛ یک مجاهدت فرهنگى را در اینجا شروع کردند. اشعریون قبل از آنکه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامى هم کرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در رکاب جناب زیدبن‌على (علیهماالسّلام) مبارزه کرده بود؛ لذا بود که حجاج‌بن‌یوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقه‌ى علم قرار بدهند. همین هم موجب شد که حضرت فاطمه‌ى معصومه (سلام اللَّه علیها) وقتى به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل کردند که به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون. آنها رفتند از حضرت استقبال کردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانى از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانى میکند. مردم قم که پدید آورنده‌ى این حرکت عظیم فرهنگى بودند، از آن روز پایگاه معارف اهل‌بیت را در این شهر تشکیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احکام اسلامى و قرآنى را به شرق و غرب دنیاى اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصاى خراسان و اقصاى عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است؛ که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد.
 در دوران معاصر ما هم عیناً همین مسئله اتفاق افتاد؛ یعنى قم پایگاه برترین معارف اسلامى و الهى شد و به برکت مجاهدت و بصیرت و حضور علماى بزرگ، سرچشمه‌اى در این نقطه جوشید که شرق و غرب دنیاى اسلام از آن بهره‌مند شده‌اند.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ٢٧ مهر ۱۳۸٩

میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت

 حضرت امام رضا (ع) بر همه مسلمان جهان مبارک باد.

نویسنده: خلیل رنجبر - یکشنبه ٢٥ مهر ۱۳۸٩

هفته نامه میدل ایست: دقیقا محاسبه نشده است که عملکرد امام خمینى در ده سال گذشته تا چه حد در جهان اسلام اثر گذاشته است.

ولى شکى نیست که ترس از همین مساله باعث‏شد تا صدام به ایران حمله کند و جنگى 8 ساله آغاز شود.

اشپیگل: حمایت‏سراسرى از امام خمینى بیشتر به دلیل زندگى بى تجمل او بود. فقط امام خمینى بوده است که به اعتراف حتى دشمنانش در تمامى عمرش یک زندگى همراه با تواضع و محقر و دور از هرگونه تمایلات و تجملات دنیوى داشته و کوچکترین لکه سیاهى در شرح حال زندگى‏اش دیده نمى‏شود. آیت الله خمینى در ده سال قدرتش توانست همه چیز را به تحرک وادارد و با وجودى که بنیادگرایى اسلامى قبل از او نیز وجود داشت، وى توانست آن را از مراکش تا اندونزى به یک نیروى سیاسى انقلابى تبدیل کند که رژیمهاى مادى گرا و غیر روحانى را در فشار قرار دهد و حکام نفتى و ریاکار در خلیج فارس را به لرزه در آورد.

نگاهى به رویدادهاى گذشته نشان مى‏دهد تا به روشنى دریابیم که آیت الله خمینى اهمیت استراتژیکى ایران را در معادله خاورمیانه بهتر از پرزیدنت کارتر ارزیابى کرده است. امریکا توجه نکرد که ایران بالقوه، نقطه ضعیف سیستم منیت‏بین المللى اوست، ولى آیت الله خمینى این معنى را به روشنى دیده است. پیروزى او در تهران، فقط مرحله آغازین موجبى انقلابى بوده است که وى امید دارد به سراسر منطقه کشیده شود. کارتر و مشاورانش پدیده خمینى را فقط دریافت ملى آن در نظر گرفتند. از این پس مسلم است که ممالکى، از مصر و اسرائیل گرفته تا عربستان سعودى و عراق و امارات خلیج فارس، باید پى آمدهاى انقلاب ایران را تحمل کنند.

ویلیام لوئیس - مایکل لدین

شکست رسواى امریکا

بنوشته این روزنامه، اقدامات مداوم وى او را به دشمن شماره یک امریکا تبدیل کرد و به امریکاییان این درس را داد که نمى‏توان رهبران جهان سوم را فقط به دست راستى یا دست‏چپى تقسیم کرد.

(امام) خمینى همچنین ثابت کرد رهبرانى مى‏توانند پیدا شوند که در فراسوى آنچه امریکا به عنوان کانالهاى فشار بر حکومتهاى جهان مى‏شناسد، بایستند.

بقیه مطالب در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ٢٢ مهر ۱۳۸٩

استقبال پرشور و بی سابقه از دکتر احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی در لبنان را به تمام مردم شریف ایران و خانواده شهداء و امام شهداء و امام خامنه ای (روحی فداه) تبریگ می گوییم. 

نویسنده: خلیل رنجبر - چهارشنبه ٢۱ مهر ۱۳۸٩

ناظران سیاسی و مطبوعاتی با اشاره به حضور گسترده مردم لبنان در مسیر فرودگاه بیروت برای استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران این حضور باشکوه را در تاریخ لبنان بی سابقه توصیف کردند.

ناظران سیاسی و مطبوعاتی با اشاره به حضور گسترده مردم لبنان در مسیر فرودگاه بیروت برای استقبال از رئیس جمهوری اسلامی ایران این حضور باشکوه را در تاریخ لبنان بی سابقه توصیف کردند.
به گزارش گرداب به نقل از واحد مرکزی خبر، جاده فرودگاه بیروت و مسیر حرکت خودروی حامل ریاست جمهوری اسلامی ایران مملو از جمعیت  است. ‌رئیس جمهوری اسلامی ایران دقایقی پیش وارد فروگاه بیروت شد و شمار زیادی از مسئولان بلندپایه لبنان به ویژه نبیه بری رئیس مجلس، جمعی از وزیران دولت لبنان، نمایندگان مجلس، محمد رعد رئیس فراکسیون نمایندگان حزب الله در مجلس به نمایندگی از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و جمع زیادی از شخصیت‌های دینی و همچنین ایرانیان مقیم لبنان از استقبال‌کنندگان از رئیس جمهوری اسلامی ایران هستند.
قشرهای مختلف مردم لبنان از زن و مرد، کودک و پیر در مسیر فروگاه تصاویری از حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و آقای احمدی‌نژاد و همچنین پرچمهای لبنان و ایران در دست گرفته‌اند و منتظر رسیدن رئیس جمهوری اسلامی ایران هستند.
استقبال خانواده‌های شهیدان مقاومت لبنان از رئیس جمهور
در بدو ورود احمدی‌نژاد به فرودگاه بیروت، علاوه بر مقام‌های دو کشور، پدر شهید "عماد مغنیه‌" از برحسته‌ترین فرماندهان مقاومت و پدر شهید "سیدعباس موسوی‌" اولین دبیرکل حزب‌الله لبنان به گرمی از وی استقبال کردند.

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ۱٩ مهر ۱۳۸٩

نام هفده نفر از انبیاء در آیات 84، 85 و 86 سوره انعام ذکر شده است :
وَ وَهَبنا لَهُ إِسحقَ وَ یَعقُوبَ کُلا هَدَینا وَ نُوحا هَدَینا مِن قَبلُ وَ مِن ذُرِّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیمنَ وَ اءَیُّوبَ وَ یُوسُفَ وَ مُوسى وَ هرُونَ وَ کَذلِکَ نَجزى المُحسِنینَ  وَ زَکَرِیا وَ یَحیى وَ عیسى وَ إِلیاسَ کُلُّ مِنَ الصالِحینَ * وَ إِسمعیلَ وَ الیَسَعَ وَ یُونُسَ وَ لُوطا وَ کُلا فَضَّلنا عَلَى العالَمینَ.

نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ۱٧ مهر ۱۳۸٩

میلاد سراسر نور و پر خیر وبرکت کریمه اهل بیت،

شفیعه روز جزا ، حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز

دهه کرامت بر همه شما مبارک باد.

نویسنده: خلیل رنجبر - سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸٩

وصیت نامه شهداء را مطالعه کنید که انسان را می لرزاند و بیدارمیکند.‍ [امام خمینی (ره)]

فرازی ازفرمایشات سردارشهید خسرو علی آبادی.

ولادت : 1332/تبریز

شهادت : 1358/ تبریز

زمانی که مردم مستضعف کشورمان در زیر چکمه های خونین استعمارگران لکد مال میشوند ما چطور میتوانیم به درس و دانشگاه فکر کنیم.

نویسنده: خلیل رنجبر - دوشنبه ۱٢ مهر ۱۳۸٩

 

شهادت جانگداز امام جعفر صادق (ع) بر عاشقان اهل بیت (ع) تسلیت باد.

امام جعفرصادق (ع) می فرمایند: هر که از طریق (مجذوب شدن به شخصیت) افراد وارد دین شود به واسطه همانها از دین خارج می شود، و هر که از طریق کتاب خدا و سنت وارد این دین شود کوهها بجنبند ولی او (در عقیده خود) نجنبد.

مستدرک الوسایل ج 7 ص 307

نویسنده: خلیل رنجبر - یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٩

آیت الله خامنه‌ای با صدور فتوایی، توهین به عایشه همسر پیامبر اسلام و هر یک از نمادهای اسلامی اهل تسنن را حرام اعلام کردند. این فتوا، با استقبال گسترده در جهان اسلام مواجه شده است.
رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی اعلام کردند: «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام‌زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم، حضرت محمد(ص)، می شود.»
آیت الله خامنه‌ای این موضوع را در پاسخ به استفتائی مطرح کردند که در آن خواسته شده بود تا ایشان نظر خود را درباره اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به عایشه، همسر پیامبر اسلام اعلام کنند.
این درخواست صدور فتوا از سوی جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه "احساء" عربستان سعودی ارائه شد.

استفتاء از آیت الله خامنه‌ای در پی توهین به عایشه توسط "یاسر الحبیب" روحانی شیعه کویتی صورت گرفت که با واکنش‌ها و مخالفت‌های بسیاری رو به رو شد. در شدیدترین این واکنش‌ها، کابینه کویت، این روحانی را سلب تابعیت کرد.
این موضوع باعث شد تا شیعیان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، تحت فشارهای شدیدی قرار بگیرند.
پیش از این حجت الاسلام "سیدعلی فضل الله" فرزند ارشد علامه محمدحسین فضل الله نیز در گفت‌وگو با روزنامه کویتی "الرای" اسائه ادب به حضرت عایشه را منع کرده بود.
این خبر در رسانه‌های عربی به ویژه شبکه "الجزیره" بازتاب زیادی داشت. این شبکه ضمن تکرار این خبر در بخش‌های خبری مختلف، در برنامه "ما وراء الخبر" با حضور کارشناسان، به بررسی فتوای رهبر انقلاب و نقش آن در وحدت و نزدیکی میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی پرداخت.
"محمد البحرانی" خبرنگار الجزیره در تهران نیز در همین زمینه در گزارشی، با نشان دادن جدیدترین کتاب استفتائات آیت الله خامنه‌ای گفت: «رهبر ایران بارها بر وحدت میان مذاهب اسلامی تأکید کرده است.»
وی اضافه کرد: «آیت الله خامنه‌ای همچنین در جدیدترین فتوای خود، بدگویی و اسائه ادب به حضرت عایشه همسر پیامبر و شخصیت‌های اسلامی مورد احترام اهل تسنن را حرام اعلام کرده‌اند.»
البحرانی افزود: «رهبری ایران پیش از این نیز با صدور فتواهایی، اقامه نماز شیعیان به امامت فردی سنی مذهب یا مشارکت در نمازجماعت برادران اهل تسنن را بدون مانع دانسته بودند.»
این فتوا در رسانه‌های عربی بازتاب فراوانی داشت و از جمله روزنامه "الانباء" کویت، سایت پرمخاطب "محیط"، روزنامه‌های "السفیر" لبنان و "الحیات" چاپ لندن و سایت رادیو تلویزیون مصر به انعکاس آن پرداختند.

با این حال "العربیه"، وابسته به افراطیون سعودی، ترجیح داد در این باره سکوت کند!
امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای همواره بر وحدت میان مسلمانان، تأکید کرده‌اند.

منبع : سایت گرداب

نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۸٩

جنگ و دفاع

در هنگامه خطر ملتى سربلند و جاوید است که اکثریت آن، آمادگى لازم رزمى راداشته باشد.

ما مرد جنگیم و تسلیم براى مسلمان معنا ندارد.

مبارزات کشور ما عقیدتى است و جهاد در راه عقیده، شکست ناپذیر است.

باید با قدرت به پیش برویم و با قدرت، با همه کسانى که به ما مى خواهندتجاوز و تعدى کنند مبارزه کنیم.

ما مى گوییم، تا شرک و کفر هست مبارزه هست، و تا مبارزه هست ماهستیم.

تنها در سختیها و گرفتاریها و حقگوییها در مقابل قدرتهاى شیطانى است که مدعیان لاف زن از متعهدان بى سر و صدا، و خالصان فداکار از مغشوشان ریاکارمتمایز مى شوند.

قدرت نظامى و سلاحهان مدرن هرگز نمى تواند با خشم انقلابى و مقدس ملتها مقابله کند.

اگر فرماندهان پاکدامن متصدى امر باشند، هرگز براى دشمنان کشورها امکان کودتا یا اشغال یک کشور پیش نمى آید ; و یا اگر احیانا پیش آید، به دست فرماندهان متعهد شکسته شده و ناکام خواهد ماند.

اسلام وقتى هم که جنگ مى کرد، جنگ کردنش مثل جنگ کردن هاى کشورگشاهانبوده است که بخواهد یک کشورى را بگیرد، اسلام مى خواسته آدم درست کند.

ذکر فداکاریها و مجاهدات مجاهدین صدر اسلام، نه تنها در امروز بلکه تا ابداسلام را زنده نگه مى دارد.

در میدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید، هر مقدار که عظمت داشته باشد مقصود و ایده انسان، به همان مقدار باید تحمل زحمت بکند.

آن مذهبى که جنگ در آن نیست ناقص است.

ما را نترسانید از این که نظامى مى آوریم، ما نظامیهاى شما را دفنشان مى کنیم.

ما براى میهن عزیزمان، تا شهادت یکایک سلحشوران ایران زمین مبارزه مى کنیم، و پیروزى ما حتمى است.

آنها که تصور مى کنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان، با سرمایه دارى و رفاه طلبى منافات ندارد، با الفباى مبارزه بیگانه اند.

خدا به ما تکلیف کرده است که با این مخالفین اسلام و مخالفین ملت اسلام مبارزه کنیم.

ما تا آخرین نفس ایستاده ایم.

تکلیف ما این است که در مقابل ظلم بایستیم.

دفاع از مملکت اسلامى،دفاع از نوامیس مسلمین، از واجبات شرعیه الهیه اى است که بر همه ما واجب است.

دفاع هم یک حق مسلمى است که اسلام و غیراسلام براى انسان قائل است.

باید هشیار باشید که نباید ما دشمن را خوار و ضعیف بشماریم.

با اتکال به خداى قادر مجهز شوید به سلاح و صلاح، که خداى بزرگ با شماست.

نویسنده: خلیل رنجبر - شنبه ۳ مهر ۱۳۸٩

بسم رب الشهدا و الصدیقین

ای کاش در دل ذره ای شور و نوا بود

احوال ما با حالت نی هم صدا بود

ای کاش شور جنگ در ما کم نمی شد

این نامرادی شیوه مردم نمی شد

ای کاش رنگ شهر بازی ام نمی داد

در جبهه یا زهرا(س) مرا بر باد می داد

امشب دل از یاد شهیدان تنگ دارم

حال و هوای لحظه های جنگ دارم

فرسنگها دورم ز وادی محبت

با یک دل خسته زنیش سنگ تهمت

مسموم شد ساقی و پیمانه شکسته

از بخت بد، درب شهادت شده بسته

من ماندم و متن وصیت نامه پیر جماران

من ماندم و شرمندگی از روی یاران

من ماندم و شیطان و نفس و جنگهایش

من ماندم و شهر و گناه و رنگهایش

از زرق و برق شهر خود نیرنگ خوردم

آن معنویت های جنگ را از یاد بردم

خود را به انواع گنه آلوده کردم

در راه ناحق کوششی بیهوده کردم

از دفتر دل نام الله پاک کردم

دل را به زیر کوه عصیان خاک کردم

اکنون پشیمان آمدم با این تمنا

یا رب نظر کن جرم و عصیانم ببخشا

نویسنده: خلیل رنجبر - جمعه ٢ مهر ۱۳۸٩

 

سؤال: خواهشمند است در خصوص «التزام به ولایت فقیه» توضیح دهید؛ به عبارت دیگر چگونه باید عمل نماییم تا بدانیم که به جانشین بر حق آقا امام زمان (عج) اعتقاد و التزام کامل داریم؟

جواب: ولایت فقیه به معناى حاکمیت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) که همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه وآله) مى‌‌باشد و همین که از دستورات حکومتى ولى امر مسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است.

سؤال: آیا اعتقاد به اصل ولایت فقیه از جهت مفهوم و مصداق یک امر عقلى است یا شرعى؟

جواب: ولایت فقیه که عبارت است از حکومت فقیه عادل و دین‏شناس حکم شرعى تعبدى است که مورد تأیید عقل نیز مى‏باشد، و در تعیین مصداق آن روش عقلائى وجود دارد که در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران بیان شده است.

سؤال: آیا احکام شرعى در صورتى که ولى امر مسلمین به دلیل مصالح عمومى مسلمانان، بر خلاف آنها حکم نماید، قابل تغییر و تعطیل است؟

جواب: موارد این مسأله مختلف است.

سؤال: آیا رسانه‏هاى گروهى در نظام حکومت اسلامى باید تحت نظارت ولى فقیه یا حوزه‏هاى علمیه و یا نهاد دیگرى باشند؟

جواب: اداره رسانه‏هاى گروهى باید تحت امر و اشراف ولى امر مسلمین باشد و در جهت خدمت به اسلام و مسلمین و نشر معارف ارزشمند الهى به کار گمارده شود، و نیز در جهت پیشرفت فکرى جامعه اسلامى و حل مشکلات آن و اتحاد مسلمانان و گسترش اخوت و برادرى در میان مسلمین و امثال اینگونه امور از آن استفاده شود.

سؤال: آیا کسى که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، مسلمان حقیقى محسوب مى‏شود؟

جواب: عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه، اعم از این که بر اثر اجتهاد باشد یا تقلید، در عصر غیبت حضرت حجت «ارواحنا فداه» موجب ارتداد و خروج از دین اسلام نمى‏شود.

سؤال: آیا ولى فقیه ولایت تکوینى دارد که بر اساس آن بتواند احکام دینى را به هر دلیلى مانند مصلحت عمومى، نسخ نماید؟

جواب: بعد از وفات پیامبر اکرم «صلى الله علیه و آله» امکان نسخ احکام دین اسلام وجود ندارد، و تغییر موضوع یا پیدایش حالت ضرورت و اضطرار یا وجود مانع موقتى براى اجراى حکم، نسخ محسوب نمى‏شود، و ولایت تکوینى، اختصاص به معصومین «علیهم السلام» دارد.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
نویسنده: خلیل رنجبر - پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸٩

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
اولاً خوشامد عرض میکنیم به شما جوانان عزیز، فرزندان عزیزم، برادران و خواهران باارزشِ فعال و متعهد که با حضور خودتان، با نیروى خودتان، با جوانى خودتان، با شورِ امید و ایمان خودتان، کشور را و جامعه را و این دوره‌ى از زمان را رونق میبخشید و تاریخ را آبرومند میکنید.
یک جمله اول عرض کنیم در والائىِ جایگاهى که امروز شما جوانان عزیز قرار دارید؛ چه شما جمع حاضر در این محفل صمیمى و چه ده‌ها هزار یا شاید صدها هزار جوانى که در همین خیل و روال حرکت کردند و امروز در اینجا حضور ندارند. و آن جمله این است که: عزیزان من! به جوانىِ شما و گذر دوران جوانى براى شما در این برهه، هر کسى غبطه میخورد. این جوانى، اینجور جوانى کردن، اینجور دوران عزیز و گرانبهاى جوانى را خرج کردن، براى هر کسى که دوران جوانى را پشت سر گذاشته است، غبطه‌آور است.
امروز در دنیا جوانهاى همسن و سال شما در میان چه احساساتى، چه توهماتى، چه فعالیتهائى دارند این دوران عزیز و گرانبها را میگذرانند؟ در پیشرفته‌ترین کشورها غبار ناامیدى، افسردگى، بى‌هدفى، روى زندگى زیباى جوانى را پوشانده است؛ بسیارى از جوانان فقط هدفشان رسیدن به آرزوهاى کوچک و حقیر مادى براى خودشان هست؛ نه لذت خدمت به خلق را میچشند، نه نیروى عظیم و کمیابِ جوانى را در راهى که شایسته‌ى آن هست خرج میکنند؛ و بسیارى نه فقط هدفهاى والا ندارند، بلکه اصلاً هدف ندارند و زندگى را به صورت روزمره، غرق در مادیات، غرق در شهوات زودگذر و افسرده کننده طى میکنند؛ از آن روح متلألئ معنوى که یک جوان مؤمن و عاشق خدمت و متوجه به مبدأ عشق و زیبائى و حقیقت برخوردار است، آنها چیزى نمیفهمند. جوانىِ شما براى یک چنین انسانهائى - اگر چشم بصیرت داشته باشند - هم در خور غبطه خوردن است.
قدر این دوران را و این جهتگیرى را و این روحیه را بدانید؛ نعمت خدمتگزارى را و توان خدمتگزارى را که خداى متعال به شما هدیه کرده است، قدر بدانید؛ خدا را شکر کنید؛ افزایش این گنجینه‌ى معنوى را از خدا بخواهید. و این را بدانید که هر جامعه‌اى و هر کشورى از یک چنین سرمایه‌ى عظیمى و ذى‌قیمتى برخوردار باشد، بدون هیچ تردیدى خواهد توانست به برترین قله‌هاى عزت و عظمت دست پیدا کند. و این سرنوشت قطعىِ جامعه‌ى شما و ملت شماست. عامل آن هم، موتور محرکِ آن هم، همین روحیه‌اى است که شما دارید.
خب، یک جمله عرض کنیم در مورد این حرکت عظیم بسیج سازندگى و اردوهاى هجرت که به طور رسمى، ده سال است آغاز شده. البته این را من باید اقرار کنم که این کار، اول از خود جوانها شروع شد؛ خود جوانهاى دانشجو و دانش‌آموز در بخشهاى مختلف، این حرکت را شروع کردند؛ در سال 79 گزارش این حرکت زیبا و پرشکوه به ما رسید و منجر شد به اینکه پیام بسیج سازندگى به قاطبه‌ى جوانان کشور داده شود. یعنى این یک حرکت خودجوش مردمى است؛ درست مثل جهاد سازندگى در آغاز انقلاب. جهاد سازندگى هم همین جور بود؛ اول، خود جوانها شروع کردند، خودشان رفتند توى روستاها مشغول خدمتگزارى شدند در آن اوضاع بسیار دشوار و پیچیده. این حرکت، امام بزرگوار را به فرمان جهاد سازندگى تشویق کرد. کار مردم، الهام‌بخشِ اقدام مدیران و مسئولان است.
خب، عاملْ اینجا چیست؟ عشق و ایمان، بصیرت و همت؛ اینها ستونهاى اصلى است. عشق و ایمان. انسانى که ایمان ندارد، محورى براى حرکت خود نمیتواند تصویر کند. انسانى که از احساس عاشقانه و عمیق قلبى برخوردار نیست، نمیتواند این حرکت را ادامه دهد و استمرار بخشد. انسانى که همت ندارد، به کارهاى کوچک، به فرازهاى محدود اکتفاء میکند؛ چشم به برترین قله‌ها نمیدوزد. انسانى که بصیرت ندارد، راه را عوضى میرود؛ اگر عشق و ایمانى هم در او هست، آن را در راه غلط مصرف میکند، کجراهه میرود. عشق و ایمان، همت و بصیرت؛ اینها را انقلاب به مردم ما و جامعه‌ى ما داد؛ لذا انقلاب شد همان شجره‌ى طیبه‌اى که در قرآن از آن نام برده شده است: «أ لم تر کیف ضرب اللَّه مثلا کلمة طیّبة کشجرة طیّبة».(1) کلمه‌ى طیب مثل درخت نیکونهاد و سالم و طیب است. «اصلها ثابت و فرعها فى السّماء»؛ ریشه‌دار، داراى ریشه‌ى عمیق و مستحکم و داراى شاخ و برگ فراگیر. «تؤتى اکلها کلّ حین باذن ربّها»؛ میوه‌ى مطابق فصل، میوه‌ى مطابق نیاز در اختیار و در دسترس جامعه قرار میدهد. این کلمه‌ى طیبه است؛ انقلاب یک چنین چیزى است. حرکت انقلابى‌اى که امام بزرگوار ما - آن رهروِ حقیقىِ راه طیبین و اولیاء و شهدا و معصومین و صدیقین - در مقابل پاى ما گذاشت، همان کلمه‌ى طیبه است.

بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب ...
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :


دعاي فرج

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

Google


در كل اينترنت
در اين سايت